smazat
zavřít smazat
O MÉM TRÉNOVÁNÍ
trenérský přístup

Chcete znát můj postoj k tréninkům, které sestavuju pro klienty? Co dělám a nedělám? Co si myslím, že je důležité? Jaké mám principy? Kde trénuju a odkud jsem čerpal a čerpám znalosti?

Můj trenérský přístup a mé tréninkové principy

Kdo jsou vlastně mí klienti? Komu nejčastěji pomáhám?

Nedělám desetiboj 😊. To znamená, že se soustředím převážně na tvarování těla, zlepšení fyzické kondice a celkově na změnu životního stylu (samozřejmě k lepšímu 😊).

  • Mí klienti jsou naprosto běžní zdraví lidé. Muži, ženy i senioři.
  • Mí klienti jsou vyznavači (či adepti) rekreačního posilování, kondiční kulturistiky, nebo lidé, co mají problém s nadváhou a chtějí s ní efektivně bojovat.
  • Mí klienti jsou lidé, kteří chtějí dobře vypadat a stejně se tak cítit.
  • Mí klienti jsou lidé, kteří chtějí zlepšit svoji životosprávu a chtějí být zdraví.
  • Mí klienti jsou většinou začátečníci a "věční začátečníci", ale i pokročilejší cvičenci, kteří třeba přešlapují na místě a potřebují poradit.
  • Mí klienti jsou i starší lidé, kteří chtějí zvýšit sílu a zlepšit tak svoji stabilitu, mobilitu a své funkční schopnosti v běžném životě.

Komu nejspíš nepomůžu, jsou lidé připravující se na závody. Nikdy jsem nezávodil, nemám s touto přípravou zkušenosti. Dále zřejmě nepomůžu lidem po zranění s omezenou hybností (nejsem fyzioterapeut) a lidem se závažným onemocněním (nejsem doktor).

Věda, nebo zkušenost?

Někteří lidé stále aplikují do svých tréninkových přístupů prvky bro science (předávání neověřených zkušeností ve fitkách typu "můj kamarád kulturista povídal"), jiní zase až příliš (a někdy až slepě) lpí na přístupu evidence-based science (dělání závěrů z důkazů na základě různých studií, které jsou ale často prováděny na necvičících lidech, či dokonce na myších). Ve výsledku se pak tito lidé stávají na jedné straně objetí mýtů a polopravd, na straně druhé objetí spíše teorie, nežli praxe.

Já osobně se často držím desítkami let ověřených postupů, které cvičenci v minulosti objevili metodou pokus / omyl a které hlavně fungují na naturály. Čili na obyčejné kondičně cvičící lidi, kteří se běžně objevují v posilovnách. Většina těchto historických empirických zjištění byla později nakonec ověřena moderní vědou, což dvojnásobně potvrzuje funkčnost těchto postupů (zkušenostmi i vědou).

Současnou vědu ve fitness samozřejmě sleduju a ve většině svých článcích se o ni i opírám, ale celkově beru studie spíše jako inspiraci a zamyšlení se nad problematikou. Rovněž studie v článcích přikládám z důvodu, že si informace "necucám" z prstu, ale že vycházím ze zdrojů, které mají nějakou výpovědní hodnotu.

Studie mají rozhodně svůj význam a váhu, nicméně nelze na tom stavět veškerý svůj přístup ke cvičení. Každý výzkum má nějaké omezení, takže závěry z těchto studií nelze brát jako univerzální řešení na všechno.

Můj trenérský přístup pro obě pohlaví

Co u klientů dělám:

  • Úvodní pohovor, kde zjistím mimo jiné cíle klienta, jeho zdravotní stav, stravovací návyky, náročnost zaměstnání, množství odpočinku apod.
  • Zdůrazňuji jim, ať nepodceňují rozcvičku a zahřátí těla (kloubů) před tréninkem.
  • Zaměřuji se u nich na sřed těla. Oslabený střed těla vede často k vadnému držení těla a problémy se zády, pevný střed těla je důležitý pro vykonávání řady cviků.
  • Kladu důraz na striktní techniku cviků v plném rozsahu pohybu.
  • Kladu důraz na správné dýchání.
  • Zařazuji jim do tréninku komplexní cviky jakožto základ, zbytek tvoří cviky doplňkové.
  • U začátečníků nejdříve provádím cviky jen s vlastní váhou (kliky, dřepy / výpady, shyby, planky atd.) a s jednoručními činkami (záleží na zdatnosti klienta). V této fázi lze cvičit i doma. Tréninky tak vycházejí částečně i z tréninku funkčního.
  • Pokročilejším cvičencům s pevným středem těla již do tréninku zařazuji komplexní cviky s velkou činkou (Bench Press, mrtvý tah, dřepy, různé tlaky, tahy atd.).
  • Dodržuji u nich princip pozvolného progresivního přetížení.
  • Sestavuji jim většinou tréninky na celé tělo (fullbody), nebo polovinu těla systémem AB/AB. Čili každý týden klient procvičí každou svalovou partii 2 až 3x do týdne.
  • Snažím se o komunikaci, ptám se. Na základě toho věci měním a ladím detaily.

Co u klientů nedělám:

  • Nenutím je jíst jídla (potraviny), které oni sami nejedí.
  • Neposílám je na běžecký pás, či jiný trenažér. Maximálně po tréninku, když je třeba.
  • Většinou je neposílám cvičit na stroje. Když klient není senior, zdravotně postižený, po úrazu, nebo závodník v určité fázi přípravy, nevidím důvod, proč by měl cvičit izolované cviky na strojích. Přichází tím zbytečně o benefity komplexních cviků.
  • Začátečníky a méně zkušené cvičence nenechávám cvičit samotné, vždy na klienty dohlížím.
  • Nenutím je do cviků, které jim nevyhovují, nebo na které nemají správné tělesné uspořádání.
  • Nenutím všechny klienty cvičit do naprostého svalového selhání. Většinou to není potřeba. Záleží na pokročilosti klienta, cviku, fázi přípravy, cíli atd.
  • Nenutím je cvičit 5x a více do týdne. Není to nutné.
  • Nezařazuju jim do tréninku neúčinné, nebo málo účinné cviky. Protože se u klientů zaměřuju hlavně na fullbody tréninky, není ani moc času na nějaké speciální cviky, které často můžete vidět u závodníků či profesionálních kulturistů.

Více o mém přístupu k fitness problematice a o mém myšlení se můžete dozvědět z mých ČLÁNKŮ či OTÁZEK Z OBLASTI FITNESS.

Kde trénuju?

Má domovská fitka, kde trénuju a cvičím, jsou Fitklub LUDVÍK (v provozovně Chodov) a Fitness 1807. Jsou to skvěle vybavená fitka s domácí a přátelskou atmosférou, kde je většinou dostatečný klid na cvičení a trénování a kde žádné "vypatlané namakance" nenajdete 😊.

Majitelem Fitklubu LUDVÍK je Ludvík Pokorný, můj kamarád a mentor, jehož vizitku níže jsem převzal z Trenérské školy Olympia, kterou jsem navštěvoval a kde byl Ludvík mým lektorem.

Ludvík Pokorný:

  • 1978-1984 - vítěz několika přeborů ve sportovní kulturistice
  • Absolvent trenérské školy Petra Stacha
  • 1991-založení největšího fitcentra v Československu pod názvem DYNAMIC FIT –LINE, kde pod jeho vedením vyrostlo mnoho významných sportovců, kteří získali medaile u nás i v zahraničí
  • Další provozovny jsem otevřel již pod názvem Fitklub LUDVÍK
  • Působil jako Státní trenér SKFČŘ
  • Pořadatel a promotér republikových soutěží v kulturistice
  • Pořadatel a promotér soukromé mezinárodní soutěže PRAŽSKÝ POHÁR – 12 ročníků
  • Spolupráce při pořádání soutěže MR. a MISS FITNESS na Žofíně
  • Spolupráce s herci, kterým pomáhám lépe ztvárnit jejich role dle představ a požadavků režisérů
  • Spolupracuje s některými lékaři a odborníky jiných oborů, kteří mohou obohatit jeho činnost
  • Certifikát od BENA WEIDERA a bronzová medaile za trenérskou činnost a rozvoj kulturistiky na světě
  • Diplom International Judges,Coaches and Treiners Course od Rafaela Santonja

Má kvalifikace

má fotka Odkud jsem tedy (kromě Ludvíka 😊) čerpal a čerpám své znalosti, které uplatňuju při trénování a vedení mých klientů? Je to kombinace různých zdrojů a zkušeností, mezi které patří například vlastní letité zkušenosti z mého osobního posilování, trenérská škola Olympia, kterou jsem úspěšně absolvoval, samostudium (čtení knih, životopisů úspěšných lidí, studií), získávání nových znalostí při psaní mých článků, sledování světových fitness kapacit (články, YouTube) a celkově neustálý zájem o fitness problematiku a posilování.

Máte chuť s něčím začít? Nevíte jak, nebo Vám to nejde? Kontaktujte mne, rád Vám pomohu.

Foto v úvodu: geralt, PIXABAY