smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Trans tuky

Trans tuky, trans mastné kyseliny (Trans Fatty Acids - TFA), nebo také trans - nenasycené mastné kyseliny jsou formou nenasycených tuků. Trans tuky existují v přirozené i umělé formě. Přirozeně se vyskytují v masu a mléčných výrobcích přežvýkavců, když bakterie v žaludcích těchto zvířat tráví seno a trávu. Rozumný příjem těchto přírodních tuků většinou není škodlivý. Nejznámějším přirozeným trans tukem je konjugovaná kyselina linolová (CLA), která se nachází v mléčném tuku a hovězím mase. Ta se zdá být dokonce zdraví prospěšná (i když některé studie to nepotvrzují) a prodává se jako doplněk stravy.

Umělé trans tuky (či průmyslové trans tuky, částečně hydrogenované / ztužené tuky) jsou podle různých studií pro naše zdraví nebezpečné. Tyto tuky nemají žádnou známou nutriční hodnotu a vyskytují se v potravinách, kde jsou rostlinné oleje chemicky změněny tak, aby zůstaly pevné při pokojové teplotě. Což jim dává vlastnosti lepší konzistence (např. roztíratelnost) a mnohem delší dobu skladování. Obecně, když je něco zabalené a leží to v regálech při pokojové teplotě, je to krajně podezřelé.

Trans tuky významně zvyšují hodnotu LDL (špatného) cholesterolu bez odpovídajícího zvýšení HDL (dobrého) cholesterolu a tím pádem zvyšují i riziko srdečních chorob (např. kornatění tepen - aterosklerózy). Potrava bohatá na trans tuky také způsobuje přerozdělování tukové tkáně do břicha v podobě viscerálního tuku (díky LDL) a může vést k vyšší tělesné hmotnosti, i když si hlídáme celkové množství přijatých kalorií ve stravě (proto nejsou kalorie jako kalorie).

Trans tuky se mohou nacházet například:

  • V některých levných margarínech a rostlinných olejích.
  • V některých sladkostech jako jsou sušenky, koblihy, croissanty, dorty a jiné dezerty, sladké krémy, mléčné čokolády, čokoládové tyčinky, polevy atd.
  • V některém fast foodu a smažených věcech. Některé restaurace používají ve svých fritézách částečně hydrogenovaný rostlinný olej, protože se nemusí měnit tak často jako jiné oleje. Dále smažení a opakované smažení zvyšuje obsah trans tuků v olejích použitých k fritování.
  • V některých pochutinách k televizi či pivu jako jsou chipsy, popcorn do mikrovlnky atd.
  • V některých uzeninách.
  • V některém trvanlivém pečivu.
  • V některých těstech (třeba na pizzu apod.).

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.