smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Termický efekt potravin

Bílkoviny mají vysoký termický a sytící účinek

Protein, weight management, and satiety

The effects of high protein diets on thermogenesis, satiety and weight loss: a critical review

Diet induced thermogenesis

The Significance of Protein in Food Intake and Body Weight Regulation

Satiety Related to 24 H Diet-Induced Thermogenesis During High protein/carbohydrate vs High Fat Diets Measured in a Respiration Chamber

Ghrelin and Glucagon-Like Peptide 1 Concentrations, 24-h Satiety, and Energy and Substrate Metabolism During a High-Protein Diet and Measured in a Respiration Chamber

Effect of a High-Protein Breakfast on the Postprandial Ghrelin Response

Protein-Enriched Liquid Preloads Varying in Macronutrient Content Modulate Appetite and Appetite-Regulating Hormones in Healthy Adults

A High-Protein Diet Induces Sustained Reductions in Appetite, Ad Libitum Caloric Intake, and Body Weight Despite Compensatory Changes in Diurnal Plasma Leptin and Ghrelin Concentrations

A Reduced Ratio of Dietary Carbohydrate to Protein Improves Body Composition and Blood Lipid Profiles During Weight Loss in Adult Women

Effect of a protein preload on food intake and satiety feelings in response to duodenal fat perfusions in healthy male subjects

A high-protein diet for reducing body fat: mechanisms and possible caveats

A Brief Review of Higher Dietary Protein Diets in Weight Loss: A Focus on Athletes

Dietary protein, weight loss, and weight maintenance

Protein intake and energy balance

The role of protein in weight loss and maintenance

Termický efekt potravin (Thermic Effect of Food - TEF), též jídlem vyvolaná termogeneze (Diet Induced Thermogenesis - DIT) neboli specificko - dynamický účinek potravy (Specific Dynamic Action - SDA) je energie, kterou organismus vynaloží na žvýkání, trávení, vstřebání a transport přijaté potravy (tedy celkově na zpracování jídla). Termický efekt potravin je tedy energie potřebná pro metabolismus dané potraviny a může být definován jako zvýšení rychlosti metabolismu pozorované několik hodin po požití jídla.

U zdravých jedinců se smíšenou stravou představuje TEF asi 10% z celkového množství energie spotřebované za 24 hodin (neboli z celkového množství denního energetického výdeje). Hodně záleží na poměru jednotlivých makroživin v celkové denní stravě, protože různé makroživiny mají různý termický efekt. TEF tuků je někde mezi 0 - 3%, sacharidy mají TEF okolo 5 - 10% a bílkoviny přibližně 20 - 30%. Dále záleží na samotném celkovém energetickém obsahu jídla. Čím více je jídlo kaloričtější, tím více bude potřeba energie na jeho zpracování. Jen pro zajímavost, TEF alkoholu je cca 10 - 30%.

Bílkoviny mají podle četných studií kromě vysokého termického účinku i velký sytící efekt. Obojí je tedy důvodem, proč je výhodné zařadit při redukčních dietách do jídelníčku jejich vyšší příjem.

Zajímavé je, že TEF se zřejmě snižuje u obézních lidí, což může souviset se stupněm inzulinové rezistence.

Zdroje

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.