smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Svalová vlákna

ATP poskytuje energii pro svalovou kontrakci. Existují tři mechanismy pro obnovu ATP - kreatinfosfát (CP), glykolýza a oxidativní fosforylace. Kreatinfosfát poskytuje ATP energii asi prvních 15 sekund na začátku svalové kontrakce. Glykolýza produkuje malé množství ATP (v přítomnosti i nepřítomnosti kyslíku) po krátkou dobu přibližně tří minut v závislosti na intenzitě prováděné činnosti. Oxidativní fosforylace využívá kyslík k produkci mnohem více ATP, což svalům umožňuje pracovat velmi dlouhou dobu.

Známe tři typy svalových vláken rozdělené dle použití energetických zdrojů

Pomalá oxidativní "červená" vlákna (Slow Oxidative - SO, typ I)
Rychlá oxidativní glykolytická vlákna (Fast Oxidative Glykolytic - FOG, typ IIA)
Rychlá glykolytická "bílá" vlákna (Fast Glykolytic - FG, typ IIB)

Vlákna SO (typ I)

Vlákna SO (typ I) využívají oxidativní fosforylaci k vytváření kontrakcí s nízkým výkonem, ale po dlouhou dobu. Obsahují ve velkém množství mitochondrie a myoglobin. Myoglobin dává SO vláknům jejich červenou barvu. SO vlákna jsou méně unavitelná, protože energie se dostává ke svalové činnosti pomalu a postupně. A to je také důvod, proč takto probíhající činnost může probíhat pouze s nízkou intenzitou. Rovněž se stačí odplavovat vedlejší produkt při spalování glukózy (laktát, viz níže), takže výkon může nadále pokračovat. Protože vlákna SO mohou fungovat po dlouhou dobu bez únavy, uplatňují se například při udržování našeho těla ve vzpřímené pozici (posturální svaly), při vytváření izometrických kontrakcí, stabilizaci kostí a kloubů, nebo při pomalých a častých pohybech nevyžadujících velké množství energie (vytrvalostní zátěž). Energii pro svoji práci získávají SO vlákna zejména štěpením tuku, což je téměř nevyčerpatelný zdroj energie, takže trénovaný jedinec může činnost provádět velmi dlouho. Tato vlákna se uplatňují při vytrvalostních zátěžích nižší intenzity (všechny aerobní činnosti - běh, rotoped, plavání, aerobic, stepper atd.).

Vlákna FOG (typ IIA)

Vlákna FOG (typ IIA) se někdy nazývají mezivlákna, protože mají vlastnosti, které jsou mezi rychlými a pomalými vlákny. FOG vlákna mají velké množství mitochondrií, ale nemají významné množství myoglobinu, což jim dává světlejší barvu než červená vlákna SO. Dominantním zdrojem pro svalovou činnost je zde glukóza ze svalového glykogenu, nicméně FOG vlákna pracují částečně aerobně i anaerobně. Při vysoké intenzitě a současně krátké délce trvání svalové činnosti je glukóza spalována na energii (ATP) bez přístupu kyslíku (anaerobně), což vede k vyplavení vedlejšího produktu kyseliny mléčné (laktát, známé pálení svalu) a sval se unaví a selže. Anaerobně mohou tato vlákna nepřetržitě pracovat pouze několik minut. Tato vlákna se uplatňují při zátěžích o střední intenzitě (běh na 400 metrů, kulturistický trénink).

Vlákna FG (typ IIB)

Vlákna FG (typ IIB) nemají velký počet mitochondrií ani významné množství myoglobinu, a proto mají bílou barvu. Vlákna FG se používají k rychlým a silným kontrakcím, které umožňují rychlé a silné pohyby. FG vlákna se rychle vyčerpávají a umožňují tak jejich použití pouze po krátkou dobu (do 20 sekund). Tato vlákna získávají energii převážně z ATP a kreatinfosfátu. Protože výkon trvá kratší dobu, glykogen se nespotřebovává a laktát tudíž vzniká jen v minimálním množství. Stejný výkon lze podat opakovaně ve víceméně stejné kvalitě již po několika minutách, protože ATP se velice rychle obnoví z kreatinfosfátu. Tato vlákna se uplatňují při zátěžích o maximální intenzitě, kterou představují spíše jednorázové silové výkony (sprint 100 a 200 m, vrh koulí, vzpírání, krátké série při posilování do cca pěti opakování).

Většina svalů má směs každého typu vlákna. Převládající typ vlákna ve svalu je určen primární funkcí svalu. Svalová vlákna typu II obsahují vyšší koncentraci kreatinfosfátu než vlákna typu I.

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.