smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Sarkopenie

Sarkopenie znamená úbytek hmoty a síly kosterního svalstva vlivem biologického stárnutí, při kterém dochází ke ztrátě motorických neuronů (nervů svalové činnosti) a k buněčné apoptóze (smrti). Ve výsledku tak dochází k značnému snížení počtu svalových vláken, zejména těch, která mají rychlou kontrakci (vlákna typu II), což vede ke snížení síly a funkční kvality svalu.

Kromě ztráty motorických neuronů a buněčné smrti mají vliv na sarkopenii i další faktory spojené se stářím, mezi které patří například snížení fyzické aktivity a celkového příjmu kalorií a bílkovin, změny hormonálního stavu, zánětlivé procesy, či faktory vedoucí ke změně syntézy bílkovin.

Sarkopenie u seniorů má za následek nižší bazální metabolismus a nižší potřebu kalorií (i díky menšímu množství svalů a snížené denní aktivitě). I přes méně jídla však sarkopenie u seniorů často zvyšuje množství tělesného tuku a to díky snížené kapacitě pro oxidaci tuků (obtížnějšímu hubnutí) a také díky zvýšenému viscerálnímu tuku. Přibývání na váze následně může mít vliv na vysoký krevní tlak a zhoršenou toleranci na glukózu. Dále sarkopenie často souvisí s tělesnou křehkostí, se sníženou hustotou kostí, s vyšší frekvencí pádů a zlomenin a se snížením svalové síly.

Pro prevenci poklesu funkčních schopností a výskytů pádů u starších mužů a žen je tedy důležité se zaměřit spíše na udržení nebo zvýšení svalové síly, nežli na velikost svalové hmoty. Ačkoli je svalová hmota samozřejmě nezbytná pro regulaci metabolické rovnováhy celého těla, celková neuromuskulární funkce se jeví jako kritický faktor pro udržení svalové síly a fyzické nezávislosti u starších osob.

Mnohým následkům sarkopenie je možné předcházet, nebo je dokonce zvrátit. Posilování může způsobit podstatné zvýšení síly a velikosti svalů za současného snížení množství tělesného tuku a to i u velmi starých lidí. Pro mnoho seniorů představuje silové cvičení nejbezpečnější a nejlevnější prostředek ke změně tělesného složení a zachování si dlouhodobé nezávislosti.

Související článek o stáří, svalové hmotě a posilování můžete nalézt zde.

Zdroje
Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér kondičního posilování a fitness pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.