smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Rychlé cukry

Jako takzvané rychlé (nebo jednoduché) cukry se označují sacharidy s jednou či dvěma cukernými jednotkami (monosacharidy, disacharidy). Do potravin a nápojů obsahující převážně rychlé cukry patří ovoce, med, všechny cukry (klasický, hnědý, třtinový, řepný atd.), cukrovinky, sladkosti, ovocné džusy, či sladové výrobky (např. pivo). Některé rychlé cukry (převážně a nejčastěji glukózo - fruktózový sirup) se přidávají do naprosté většiny (vysoce) průmyslově zpracovaných potravin.

V porovnání s komplexními sacharidy, které většinou obsahují větší množství vlákniny, se rychlé cukry vyznačují absencí vlákniny, což přispívá k velmi rychlému strávení a vstřebání a tím i k většímu a rychlejšímu vyloučení inzulínu. To v některých případech (třeba když sníme naráz větší množství těchto cukrů), může způsobit částečnou hypoglykémii (nižší hladinu krevního cukru než před snědením potraviny) a takzvaný "vlčí hlad".

Při časté a nadměrné konzumaci potravin s obsahem těchto cukrů rovněž hrozí větší riziko uložení přebytečné energie (glukózy) do tukových zásob. Rizikovou skupinou jsou hlavně lidé se sedavým způsobem života, kteří mají díky minimálním pohybovým aktivitám plné zásoby glykogenu a tak se přebytečná energie může za pomoci inzulínu uložit do tuku.

Zvláštní kapitolou jsou sportovci, kteří rychlé cukry konzumují po tréninku záměrně, díky jejich rychlé a bezproblémové stravitelnosti a jejich vlivu na inzulín. Díky rychlému vyloučení inzulínu, který je silně anabolický, dojde po tréninku k rychlejší obnově vyčerpaného glykogenu a tedy k rychlejší regeneraci. Rychlé cukry (např. ve formě nápoje) také obsahují minimum vlákniny, což je v tomto případě žádoucí, protože vláknina je známá tím, že zpomaluje vstřebávání živin (což po tréninku nechceme).

Protože ovoce obsahuje také rychlé cukry, je důležité zmínit, že na rozdíl od rychlých cukrů ve většině průmyslově vyrobených potravin je pro zdravého člověka konzumace ovoce nejen nezávadná, ale rozhodně přínosná. Ovoce je skutečné jídlo pocházející z přírody. Je nízkokalorické, s velkým množstvím vlákniny (která zpomaluje vzestup glykémie a tím snižuje množství vyloučeného inzulínu) a se spoustou vitamínů, minerálů, polyfenolů a jiných prospěšných látek.

Někdo by sice mohl namítnout, že by se ovoce mělo jíst jen zřídka, protože obsahuje fruktózu (která může být škodlivá), nicméně aby byla fruktóza z ovoce škodlivá, muselo by se ho sníst velmi velké množství. Ovoce je ale ve srovnání s přidanými cukry v průmyslově vyráběných potravinách obecně menším zdrojem fruktózy. Škodlivé účinky fruktózy se tak vztahují na západní styl stravování a ne na přírodní cukry obsažené v ovoci a zelenině. Proto se nebojte ovoce jíst a to ani v redukční dietě.

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.