smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Posturální a fázické svaly

Posturální svaly

Posturální svaly (též tonické) mají na starost převážně udržení našeho těla v gravitačním poli. Čili působí antigravitačně v neustálém napětí (působením zemské přitažlivosti jsou svaly napínány), abychom se udrželi na nohou (zejména na jedné noze během chůze). Díky tomu jsou však náchylnější ke zkracování v reakci na neustálé (nadměrné) používání. Tyto svaly obsahují většinou pomalá červená (oxidativní) vlákna (typ I), a proto mají větší kapacitu pro (vy)trvalou práci. Protože jsou často v činnosti, méně atrofují a jsou i méně náchylné ke zranění. Posturální svaly mají vyšší klidový tonus než svaly fázické. Tyto svaly bychom měly protahovat.

Mezi svaly s převahou posturálních funkcí patří například: zadní stehna (hamstringy), přímý sval stehenní (část kvadricepsu, přední strany stehna), hluboké svaly zádové, svaly šíjové, horní část trapézových svalů, části lýtkového svalu, dlouhá hlava dvojhlavého svalu pažního (biceps), prsní svaly, svaly v oblasti beder (vzpřimovače páteře), sval bedrokyčlostehenní, přitahovače stehna (svaly na vnitřní straně stehna).

Fázické svaly

Fázické svaly jsou k dispozici na vyžádání (naší vůlí), ale nereagují na tah gravitace. Obsahují většinou rychlá bílá (glykolitická) svalová vlákna (typ II), a proto jsou vhodnější pro vykonávání pohybu (než pro udržování stability). Mají tendenci k ochabování (oslabování), protože většinou nejsou zapojeny do pohybových vzorců a nejsou tak dostatečně aktivní (pokud se cíleně neposilují). To je jeden z důvodů, proč atrofují rychleji a jsou více náchylnější ke zranění. Jsou také snáze unavitelné. Tyto svaly bychom měli posilovat.

Mezi svaly s převahou fázických funkcí patří například: ohybače krku a hlavy, zadní část deltového svalu a rotátory kosti pažní, mezilopatkové svalstvo a dolní část trapézového svalu, svaly břišní, svaly hýžďové, část čtyřhlavého svalu stehenního (kvadriceps, přední strana stehen), část trojhlavého svalu pažního (triceps), část širokého svalu zádového.

Posturální a fázické svaly

Každý sval obsahuje svalová vlákna jak posturálního, tak i fázického charakteru, kde poměr zastoupení je různý a individuální. Pokud posturální a fázické svaly fungují protichůdně ve vztahu agonista - antagonista, vzájemně se tak ovlivňují a když jsou opakovaně vystavovány špatnému zatížení, může dojít k různým svalovým disbalancím a špatnému držení těla (jako je například horní a dolní zkřížený syndrom). Posturální svaly se snadno zapojují do jiných pohybů a často tak nahrazují práci jiných (oslabených) svalů, čímž může dojít k přetížení některých svalů. Proto je důležité cvičit a správně zapojovat svaly celého těla, nebo v případě již vzniklých disbalancí dělat různá kompenzační (vyrovnávací) cvičení.

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.