smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Nasycené tuky

Nasycené tuky (též saturované, z anglického Saturated Fatty Acids - SFA) jsou z chemického hlediska molekuly tuku, které nemají žádné dvojné vazby mezi molekulami uhlíku, protože jsou nasyceny molekulami vodíku. Tato saturace molekul vodíku vede k tomu, že nasycené tuky jsou při pokojové teplotě obvykle pevné (na rozdíl od nenasycených tuků).

Nahrazení nasycených tuků nenasycenými je spojeno se snížením rizika srdečních chorob

Saturated Fat Consumption and Risk of Coronary Heart Disease and Ischemic Stroke: A Science Update

Dietary Fats and Cardiovascular Disease: A Presidential Advisory From the American Heart Association

Dietary Fat and Risk of Cardiovascular Disease: Recent Controversies and Advances

Reduction in saturated fat intake for cardiovascular disease

Saturated Fats Compared With Unsaturated Fats and Sources of Carbohydrates in Relation to Risk of Coronary Heart Disease: A Prospective Cohort Study

Effects on Coronary Heart Disease of Increasing Polyunsaturated Fat in Place of Saturated Fat: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials

Dietary Fats and Cardiovascular Disease: A Presidential Advisory From the American Heart Association

Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials

Major types of dietary fat and risk of coronary heart disease: a pooled analysis of 11 cohort studies

Dietary fat intake and risk of cardiovascular disease and all-cause mortality in a population at high risk of cardiovascular disease

Specific Dietary Fats in Relation to Total and Cause-Specific Mortality

Fats in Foods: Current Evidence for Dietary Advice

Effects of saturated fatty acids on serum lipids and lipoproteins: a systematic review and regression analysis

Intake of individual saturated fatty acids and risk of coronary heart disease in US men and women: two prospective longitudinal cohort studies

Dietary monounsaturated fatty acids are protective against metabolic syndrome and cardiovascular disease risk factors

The role of reducing intakes of saturated fat in the prevention of cardiovascular disease: where does the evidence stand in 2010

Podle některých studií se nasycené tuky považují za méně zdravé, či dokonce pro naše zdraví nebezpečné (především pro kardiovaskulární zdraví). Nicméně podobné množství jiných studií toto nepotvrzuje. Čili konzumace nasycených tuků pravděpodobně může být problematická, ale to je dáno spíše nadbytkem těchto tuků při západním stylu stravování, který zahrnuje převážně fast food a celkově průmyslově zpracované potraviny (v anglicky mluvících zemí trefně junk food).

Podle výše přiložených studií můžeme snížit množství nasycených tuků ve stravě tím, že tyto tuky částečně nahradíme tuky nenasycenými, zejména polynenasycenými (omega-3 mastné kyseliny). Tímto můžeme dosáhnout snížení "špatného" LDL cholesterolu a zlepšit poměr celkového cholesterolu ve prospěch "hodného" HDL cholesterolu. Lepší poměr HDL / LDL zase může snížit riziko srdečních onemocnění.

Nejdůležitější je ale jíst rozmanitou a průmyslově nezpracovanou stravu plnou kvalitních makro i mikroživin a vlákniny a to v rozumném množství (abychom nehromadily podkožní tuk). Poté se nemusíme nasycených tuků nějak zásadně obávat. Je také dobré vědět, že buňky zacházejí s tuky velmi odlišně v závislosti na délce jejich uhlíkového řetězce (a dokonce i v závislosti na sudém nebo lichém počtu uhlíků). Čili existují mastné kyseliny s krátkým, středním a dlouhým řetězcem a všechny mají různé účinky na naše zdraví. Některé nasycené tuky tak mají na naše zdraví buď neutrální, či dokonce pozitivní vliv (např. nasycené tuky z mléčných výrobků).

Nasycené tuky se nacházejí jak v živočišných produktech, tak i v rostlinných. Mezi živočišné produkty obsahující tyto tuky patří převážně tučné mléčné výrobky (mléko, sýry, máslo, smetana, zmrzlina), tučné maso, kůže u drůbeže, sádlo, či žloutek. Rostlinné produkty zahrnují především tropické tuky jako je kokosový olej, palmový olej, či kakaové máslo.

Dále obsahují nasycené tuky (jak už bylo výše zmíněno) různé vysoce průmyslově zpracované produkty (hlavně sladkosti, některé margaríny, pochutiny k pivu či televizi), zpracovaná masa (různé párky, salámy, klobásy atd.) a také fast food. Potraviny obsahující tyto tuky by se měly skutečně omezit na minimum. A to ne jenom kvůli nasyceným tukům, ale také kvůli trans tukům a přidaným cukrům (především glukózo - fruktózovému sirupu).

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér kondičního posilování a fitness pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.