hledací ikonka

smazat
zavřít smazat

FITNESS SLOVNÍK

mTOR

Většina organismů si vyvinula mechanismy pro efektivní přechod mezi anabolickými a katabolickými stavy, které jim umožňují přežít a růst v prostředích, ve kterých je dostupnost živin proměnná. U savců je příkladem takového mechanismu signální síť ukotvená proteinovou kinázou mTOR (mammalian / mechanistic Target Of Rapamycin). Signalizace mTOR, která reaguje na různá prostředí a nitrobuněčné změny v organismu (např. na dostupnost živin a kyslíku, na množství přijímané energie apod.), ovlivňuje většinu hlavních buněčných funkcí, včetně růstu buněk a tkání.

Metabolismus bílkovin je zásadní děj v regulaci hmoty kosterního svalstva. Zda budeme svaly získávat, či o ně budeme přicházet, vychází z rovnováhy mezi anabolickými a katabolickými procesy v těle. A právě signalizace mTOR hraje hlavní roli v regulaci syntézy bílkovin (MPS) a rozpadu bílkovin (MPB). Takže pokud bude v našem těle převažovat MPS, svaly budeme tvořit. Pokud MPB, svaly nám budou ubývat.

Po kontrakci a mechanickém zatížení svalstva (např. při posilování) a po dodání vhodných živin (aminokyselin z bílkovin, zejména esenciálních aminokyselin - hlavně leucinu) dojde pomocí mTOR k hypertrofii svalstva. Zároveň ale mTOR reguluje i atrofii kosterního svalstva například při nepoužívání svalů.

Kromě mechanického zatížení a aminokyselin je aktivita mTOR (a následné zvýšení syntézy svalových bílkovin) pozitivně regulována i fyzickou aktivitou, růstovými faktory (např. inzulínem, IGF-1), či zvýšením energetického stavu organismu (zdali jsme v kalorickém nadbytku či nedostatku).

Takže shrnuto:

Celkové množství změny svalové hmoty se dá vyjádřit jako součet syntézy svalových bílkovin (MPS) a rozpadu svalových bílkovin (MPB). Čili pokud chceme svaly budovat, musí být MPS větší než MPB. Při mechanickém zatížení vyvinutém na sval (např. při posilování) se vyvolá prostřednictvím signalizace mTOR zvýšení MPS, což při dodání aminokyselin ve formě bílkovinné stravy (nebo suplementu) mTOR ještě posílí a celé to optimálně může vést při dostatku živin (energie) a při správné regeneraci k hypertrofické reakci (k svalovému růstu).

Zdroje

KDO JSEM?

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně a kondičně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a nevhodných stereotypů. Více informací naleznete na mé úvodní stránce.

CHCI ZMĚNIT ŽIVOTNÍ STYL, ZAČÍT POSILOVAT A ZLEPŠIT SE KONDIČNĚ, TĚLESNĚ I DUŠEVNĚ
Chci tréninkovou lekci
Chci sestavit trénink
Chci výživový plán
Potřebuju konzultaci
MŮJ TRÉNINKOVÝ PŘÍSTUP A FILOSOFIE
PODPORUJU ČESKÉ FIRMY A "SRDCAŘSKÉ" E-SHOPY
SPORTAGO
= specialista na výrobu běžeckých pásů =
>>>  PODÍVAT SE DO E-SHOPU  <<<
[ AKCE - VÝPRODEJ - SLEVY ]
Sportago je český e-shop, který se specializuje na výrobu běžeckých pásů a prodej sportovních potřeb pro fitness a posilování a pomůcek pro jógu. To vše pod jejich vlastní značkou Sportago.