smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Mind - Muscle Connection

Mind - Muscle Connection (MMC) se dá přeložit jako propojení mysli a svalu. Některé zdroje nazývají tuto schopnost též jako svalovou inervaci. MMC je důležitá součást každého izolovaného či izolovanějšího cviku a obzvláště začínající cvičenci by se na MMC měli soustředit. Že MMC funguje, potvrzují i některé studie.

MMC znamená, že při vykonávání cviku si představujeme hlavní pracující sval (agonistu) a na tento procvičovaný sval se maximálně soustředíme. Tímto dojde jednak k většímu vyřazení pomocných svalů (synergistů), ale také k většímu procítění daného svalu. Při cvičení bychom se tedy měli snažit, aby cílový sval odvedl pokud možno 100% práce (což v reálu samozřejmě není možné). Být při cvičení myšlenkami jinde (mobil, práce, vztahy, rozptylování se) může být jedna z příčin, proč někdo nemusí mít dostatečné výsledky.

Takže nejde jenom o to zvedat bezduše těžkou váhu nahoru a dolů. Ale jde o to zatížit cílový sval takovým způsobem, abychom ho maximálně stimulovali k růstu. Toho lze docílit různě. Například správnou technikou cviku, kontrolovaným pohybem (pouze pomocí cílového svalu - bez dopomoci jiných svalů škubáním celého těla), nižšími váhami (ale pořád dostatečně těžkými pro stimulaci svalu k růstu mechanickým napětím), zahřívacími sériemi pro přípravu na daný cvik, nebo právě soustředěním se na daný sval. Na cvik (celý trénink) musí být člověk prostě koncentrovaný.

Jak už jsem zmínil, snaha o MMC je důležitá především u začátečníků, jelikož nezkušení cvičenci si nejprve musí vybudovat neuromuskulární paměť. Neuromuskulární paměť můžeme zlepšit pravidelným tréninkem, kdy se zahájí adaptační změny v nervovém systému, které nám umožní naplno a účinně aktivovat a zapojovat svalová vlákna při konkrétních pohybech a lépe koordinovat zapojení všech příslušných svalů, což může mít za následek větší sílu i jistotu při cviku. Čili je zapotřebí určité tréninkové zkušenosti (kdy máme za sebou tisíce opakování) a "vytrénovanosti" centrální nervové soustavy.

Nutno podotknout, že schopnost MMC je u každého svalu, u každého cviku i u každého cvičence jiná a že čím je cvik komplexnější, tím menší bude schopnost MMC.

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.