smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Metabolický stres

Metabolický stres je fyziologický proces během silového cvičení (nejčastěji), ke kterému dochází v reakci na docházející kyslík a energii (při anaerobním cvičení se spotřebovávají zásoby glykogenu i kyslíku). To následně vede k hromadění metabolitů, což jsou vedlejší produkty rozkladu živin a tyto metabolity poskytují tělu druh paliva použitého během tréninku. Mezi tyto metabolity patří například laktát, dále anorganické fosfáty (z rozpadu ATP), ionty vodíku, kreatin, nebo glukózový metabolit z anaerobní glykolýzy.

Podle Brada Schoenfelda má silové (odporové) cvičení neboli posilování významný vliv na zvýšení akumulace metabolitů (což ovlivňuje uvolňování hormonů), na zvýšenou spotřebu kyslíku po cvičení (EPOC), na produkci reaktivního kyslíku (volných radikálů), na zvětšování (bobtnání) buněk (vlivem svalového glykogenu) a na nahromadění krve ve svalech (tzv. napumpování - pumpa). S tím vším se tělo musí vypořádat a do budoucna se zadaptovat. Tato regenerace organismu a adaptace na silový trénink může znamenat zesílení a růst svalových buněk, čímž se metabolický stres může stát jedním z procesů (vedle mechanického napětí a svalového poškození), jak docílit svalového růstu.

Změny v cvičeních, jako je intenzita, objem, tempo a odpočinek mezi sériemi, jsou hlavní faktory pro velikost metabolického stresu. Dále různé typy tréninků, jako je trénink s omezeným průtokem krve (KAATSU, BFR - Blood Flow Restriction) či trénink s využitím intenzifikačních technik můžou vést k maximalizaci metabolického stresu. Všechny tyto faktory pomáhají při budování svalů.

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.