smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Ketogenní dieta

Ketogenní dieta je výživový směr, který je charakteristický téměř absolutním vyloučením sacharidů ze stravy. Tradiční běžná normální strava zahrnuje kombinaci všech makroživin, čili obsahuje jak bílkoviny a tuky, tak také sacharidy. Ketogenní strava je tedy výhradně založena na konzumaci potravin, které obsahují pouze bílkoviny a tuky.

Nejčastější procentuální denní rozdělení makroživin u keto diety činí přibližně 65 - 80% pro tuky, 15 - 25% pro bílkoviny a pouze 5 - 10% pro sacharidy. Což dělá u stravy o 2000 kcal (cca 8400 kJ) pouhých 25 až 50 g sacharidů denně (příjem sacharidů nad 50 g denně obvykle nestačí ke ketogenezi, viz níže).

Primárním zdrojem produkce energie v tělesných tkáních (při běžné stravě se sacharidy) je glukóza. Při ketogenní dietě však glukóza není k dispozici, protože zásoby jaterního i svalového glykogenu, který doplňuje glykémii a dodává energii svalům, se postupně během několika dní vyčerpají (obvykle po 3 - 4 dnech). Energii si tedy organismus začne brát z tukových zásob, přičemž se uvolňují mastné kyseliny. Uvolňující se mastné kyseliny z tuku se v játrech v procesu zvaném ketogeneze metabolizují na takzvané ketolátky či ketonová tělíska (mezi které patří acetoacetát, β-hydroxybutyrát a aceton). Ketolátky se hromadí v těle a používají se jako alternativa ke glukóze, čímž se stávají hlavním zdrojem energie pro mozek a další tělesné tkáně včetně srdce a kosterního svalstva. Tento metabolický stav se označuje jako fyziologická nutriční ketóza.

Při rozkladu acetoacetátu ve stavu ketózy vzniká aceton, který je velmi těkavou sloučeninou a je eliminován hlavně dýcháním. To při držení ketogenní diety vysvětluje onen charakteristický zápach dechu, nazývaný "acetonový", či "ovocný / sladký dech". "Ovocný dech" označuje stav ketózy, který je většinou fyziologický (při půstu, nízkosacharidové dietě, někdy během cvičení) a nemusí nutně znamenat patologický stav (např. při diabetické ketoacidóze).

Přítomnost ketolátek (ketonových tělísek) v krvi a jejich vylučování močí způsobuje ketonemii (hladinu ketolátek v krvi) a ketonurii (přítomnost ketolátek v moči). Zda-li jsme vstoupili do ketózy lze zjistit pomocí krevních, močových i dechových testů, které určí množství ketolátek produkovaných naším tělem.

Při zvažování jakéhokoli výživového směru bychom měli nejdříve vědět, co takový směr vůbec obnáší a jaké potraviny jsou na seznamu povolených a naopak zakázaných. Během ketogenní diety bychom měli (ostatně jako v jakékoli jiné) konzumovat průmyslově nezpracovaná jídla, která se skládají převážně z brukvovité a zelené listové zeleniny, z ořechů a semen, z vajec, masa a ryb, z mléčných výrobků, z přírodních rostlinných olejů, z tuku z avokáda, z kokosových ořechů či z oliv. Přičemž je důležité mít pod kontrolou příjem sacharidů, kdy jejich nadměrný příjem (třeba i nechtěně) může přerušit stav ketózy, kdy se lehce můžeme dostat z ketogenní diety do velmi nízké sacharidové diety.

Speciální článek o keto dietě při posilování a hubnutí můžete nalézt zde.

Zdroje

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.