smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Index sytosti

Různé potraviny se značně liší ve schopnosti navozovat sytost. Z tohoto důvodu byla vyvinuta stupnice potravin, která se nazývá index sytosti. Index sytosti (IS) tedy hodnotí různá jídla podle jejich schopnosti krátkodobě (během dvou hodin) uspokojit hlad.

Referenční hodnotou této stupnice je bílý chléb (který má skóre 100) a skóre ostatních potravin je vyjádřeno jako procentuální odchylka od bílého chleba.

Čili podle této stupnice jsou potraviny se skóre vyšším než 100 účinnější ve schopnosti oddálit hlad, než bílý chléb, zatímco potraviny se skóre nižším než 100 jsou v tomto méně účinné. Jinak řečeno, potraviny, které mají vyšší index sytosti více oddálí pocit hladu a budou tedy lepší volbou například pro někoho, kdo řeší nadváhu či obezitu.

Obecně řečeno, čím více vlákniny, bílkovin, komplexních sacharidů a vody potravina obsahuje, tím déle nás zasytí a tím výše bude umístěna na stupnici IS. Vláknina v potravině je z hlediska navození sytosti (ale i štíhlosti a pevnějšího zdraví) skutečně důležitá. Nemusíme nic vědecky zkoumat, abychom zjistili, že pomeranč nás zasytí rozhodně na delší čas, než pomerančový džus. Navíc při stejném množství kalorií.

Energeticka hustota potravin a její vliv na tělesnou hmotnost a zdraví

Link between Food Energy Density and Body Weight Changes in Obese Adults

Energy Density, Energy Intake, and Body Weight Regulation in Adults

Volume of food consumed affects satiety in men

Effect of the volume of liquid food infused intragastrically on satiety in women

Sensory-specific satiety is affected more by volume than by energy content of a liquid food

Energy density of foods affects energy intake across multiple levels of fat content in lean and obese women

The effects of high and low energy density diets on satiety, energy intake, and eating time of obese and nonobese subjects

Hidden vegetables: an effective strategy to reduce energy intake and increase vegetable intake in adults

Does nutrition information about the energy density of meals affect food intake in normal-weight women?

Energy density of foods affects energy intake in normal-weight women

Dietary energy density in the treatment of obesity: a year-long trial comparing 2 weight-loss diets

Fast foods, energy density and obesity: a possible mechanistic link

The influence of food portion size and energy density on energy intake: implications for weight management

Energy Density and its Role in the Control of Food Intake: Evidence from Metabolic and Community Studies

Obesity and the food environment: Dietary energy density and diet costs

Dietary energy density is associated with energy intake and weight status in US adults

Dietary Energy Density Is Associated With Obesity and the Metabolic Syndrome in U.S. Adults

Dietary energy density: Applying behavioural science to weight management

Low-Energy-Dense Foods and Weight Management: Cutting Calories While Controlling Hunger

Dietary energy density is associated with energy intake and weight status in US adults

Combined effects of energy density and portion size on energy intake in women

Food Energy Density and Body Weight

Dále ovlivňuje sytost i objem (velikost) potravin a jejich menší chuťová výraznost. To ostatně potvrzují brambory, které se na stupnici IS umístily úplně nejvýše (IS vařených brambor je 323). Sytost potraviny do jisté míry závisí i na její energetické hustotě. Potraviny s nízkou hustotou energie obsahují většinou hodně vody a vlákniny a jsou více objemné, čili ve výsledku mohou déle zasytit.

Nízký index sytosti mají například: croissanty (47), dort / moučníky (65), koblihy (68), čokoládová tyčinka Mars (70), arašídy (84), jogurty (88), brambůrky / hranolky (91), zmrzlina (96),

Vysoký index sytosti mají například: rýže (138), sýry (146), vajíčka (150), otruby (151), popcorn (154), celozrnný chléb (157), fazole / luštěniny (168), libové hovězí maso (176), celozrnné těstoviny (188), jablko (197), citrusy (202), ovesné vločky / kaše (209), ryby (225), vařené brambory (323)

Celozrnný chléb má tedy o 57% lepší skóre, než obyčejný bílý konzumní chléb s indexem 100.

Zdroje informací

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér kondičního posilování a fitness pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.