smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

IIFYM

IIFYM neboli "If It Fits Your Macros" (v překladu "pokud to vyhovuje vašim makrům / makroživinám") je typ flexibilní diety, která byla navržena v reakci na jiné diety, které se vyznačovaly přílišným omezováním některých potravin či celých makroživin. Při dodržování této diety tak nedochází k pocitu přílišného omezování se.

Myšlenka je tedy taková, že než se soustředit na celkový příjem kalorií, je lepší sledovat příjem makroživin. Tento přístup proto ve stravování dovoluje mnohem větší flexibilitu, protože zde v podstatě neexistují nějaké zákazy. Prostě když se Vám to "vejde do maker" v rámci celého dne, klidně to snězte.

Aby bylo možno IIFYM dodržovat, je nutné si někde zjistit (vypočítat) rozložení a denní množství přijatých makroživin dle cílů (hubnutí, udržování váhy, přibírání) a toto každý den dodržovat. Jelikož jsou povoleny všechny potraviny, mnoho lidí považuje tuto dietu za vítanou změnu od přísného počítání kalorií, nebo vyloučení celých skupin potravin.

Úskalí této diety:

  • Musí se nastavit rozložení a množství makroživin a toto dodržovat. Takže i když jsou povoleny všechny potraviny, musí se každý den počítat.
  • Protože se musí sledovat příjem makroživin, ve výsledku se celkové kalorie stejně počítají (protože každá makroživina obsahuje kalorie). Je proto úplně jedno, jestli někdo "přísně" počítá kalorie, nebo "přísně" sleduje příjem makroživin.
  • Jelikož jsou v této dietě povoleny všechny potraviny, u méně informovaných lidí to může svádět k tomu jíst nevhodnou stravu zahrnující vysoce průmyslově zpracované potraviny, které většinou obsahují přidané rafinované cukry (např. glukózo - fruktózový sirup) a trans tuky. Jelikož není kalorie jako kalorie, je důležité kromě množství potravin (množství makroživin a kalorií), sledovat i jejich zdroj. Nadměrné množství nevhodných potravin může způsobit různé zdravotní (metabolické) problémy (metabolický syndrom), které mohou vést (krom jiného) k nadměrnému přibývání na váze. Nadváha může opět zapříčinit metabolické poruchy a další tloustnutí, čímž může dojít k začarovanému kruhu.

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.