smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Horní zkřížený syndrom

Horní zkřížený syndrom (též syndrom zkříženého proximálního nebo ramenního pletence) byl původně popsán a pojmenován českým lékařem a vědcem Prof. MUDr. Vladimírem Jandou. Horní zkřížený syndrom (dále jen HZS) se týká vzájemného působení hyperaktivních (často namáhaných) a hypoaktivních (málo namáhaných) svalových skupin v oblasti krku, hrudníku a ramen, kdy se tyto svaly časem z různých důvodů (nejčastěji v důsledku špatného držení těla) zdeformovaly.

Při vzniku HZS se zkrácený horní trapézový sval (trapezius) a zdvihač lopatky (levator scapulae) v zadní oblasti ramen a krku křížem protíná se zkráceným velkým a malým prsním svalem (pectoralis major a minor). Zároveň ochablé hluboké flexory (ohybače) krku a hlavy se kříží s ochablým dolním trapézem (s dolními fixátory lopatek) a s hlouběji uloženými mezilopatkovými svaly (rombickými svaly). Často bývají oslabené i hluboké svaly podél páteře v hrudní části.

Horní zkřížený syndrom

Horní zkřížený syndrom

Horní trapéz a zdvihač lopatky se při vzniku HZS nejprve stávají velmi napjatými a nadměrně aktivními. Následkem toho svaly v přední části hrudníku ztuhnou a zkrátí se. Vlivem těchto nadměrně aktivních svalů se okolní svaly (flexory krku, rombické svaly, dolní trapézy) nedostatečně využívají a tím oslabují. Nadměrně aktivní svaly (ty by se měly protahovat) a nedostatečně aktivní svaly (ty by se měly posilovat) se pak mohou navzájem ovlivňovat, což se obrazně znázorňuje jako pomyslný tvar písmene X. [obrázek zde].

Vystavení lidského těla gravitačním silám, například při stání nebo chůzi, je nezbytné pro zajištění správné činnosti kosterních svalů zodpovědných za udržování stabilního držení těla (těmto svalů se říká posturální svaly). Pokud tyto svaly nejsou dlouhodobě a opakovaně stimulovány (např. během častého sezení nebo ležení), je jejich stabilizační funkce narušena hypoaktivitou (nečinností), což má za následek svalovou slabost a atrofii. Tato nečinnost spouští kompenzační mechanismus, kde stabilizační funkce je nahrazována kompenzačními svaly. Jako vedlejší účinek však taková kompenzace vede ke zvýšené aktivitě oněch nahrazujících svalů (hyperaktivitě) a následně k jejich snížené flexibilitě (ohebnosti). Což může nakonec vést k patologickým stavům v muskuloskeletálním systému.

Většina případů HZS vzniká kvůli neustálému špatnému držení těla, kdy se dlouhodobě stojí nebo sedí s hlavou tlačenou dopředu. K tomu dochází nejčastěji při používání elektronických zařízení (mobily, tablety apod.), dále při čtení, sledování televize, řízení auta, nebo během práce s počítačem v kanceláři. Takže vesměs když jsme shrbení. V některých případech může přispět k rozvoji HZS zranění, nebo nějaké vrozené postižení. Špatná technika při tréninku (časté trénování hrudníku a zanedbávání svalů středu zad) také může přispět ke vzniku HZS. Nadměrně vyvinuté prsní svaly tak v kontrastu s nedostatečně vyvinutými trapézy a mezilopatkovými svaly mohou způsobit předsazení ramen (prsní svaly táhnou ramena dopředu).

Kromě předsunutých ramen mají lidé s HZS i ohnutý krk s hlavou před tělem, zvýšenou krční hyperlordózu a odtažené lopatky s mírnou rotací. Deformované svaly zatěžují okolní klouby, kosti, svaly a šlachy. To způsobuje, že většina lidí s HZS trpí příznaky jako je například bolest krku, bolest hlavy, bolest a tlak na hrudi a v horní části zad, bolest svalů a kloubů, obtížné sezení apod.

Při prevenci i léčbě HZS je důležité především správné držení těla. Dále může pomoci úprava či změna pracovní pozice (úprava křesla apod.), nebo různá kompenzační cvičení. Léčba HZS by měla být ideálně prováděna pod vedením fyzioterapeuta, který může určit přesnou diagnózu a doporučit přizpůsobený protahovací a posilovací program.

Kromě horního zkříženého syndromu existuje i dolní zkřížený syndrom.

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér kondičního posilování a fitness pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.