smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Hyponatrémie (sportovní)

Hyponatrémie se dá ve stručnosti definovat buď jako nízká hladina sodíku v krvi, nebo také jako intoxikace vodou v důsledku provádění dlouhodobé fyzické činnosti v teplém či horkém počasí.

Hyponatrémie ze sportovního hlediska tedy vzniká v důsledku dlouhodobé fyzické činnosti (obvykle delší než 4 h), při které se jedinec potí (často nadměrně). Většinou se jedná o vytrvalostní či ultravytrvalostní závody jako jsou maratony a ultramaratony, triatlony, závody Ironmanů, cyklistické závody apod. Protože pot obsahuje nejen vodu, ale také malé množství elektrolytů, dochází k postupným ztrátám vody, sodíku, chloridu a draslíku. Pokud jsou ztráty sodíku potem vysoké, stav hyponatrémie se zhoršuje. Příznaky hyponatrémie se ale také mohou objevit tehdy, když jedinci konzumují vodu s nízkým obsahem sodíku (nebo úplně bez sodíku), jejíž množství převyšuje ztráty potem během výkonu anebo krátce po jeho ukončení (čili dojde ke zředění sodíku v krvi). Vysoce ohroženi hyponatrémií mohou být převážně sportovci, kteří mají vyšší než průměrnou míru pocení, kteří mají rozsáhlé ztráty sodíku potem (tzv. "slaný" pot) a zároveň nepřiměřeně nízký příjmem soli ve stravě.

Souhrnně lze tedy říci, že ke snížení sodíku v krvi a vzniku hyponatrémie dochází buď při velkých ztrátách soli (sodíku) vlivem (nadměrného) pocení, nebo při nadměrném příjmu vody (bez sodíku), nebo nejčastěji kombinací obojího a to během dlouhodobé fyzické zátěže (tréninku, závodu) v teplém (horkém) počasí u nadměrně se potících sportovců se "slaným" potem.

Mezi prvotní a mírné příznaky hyponatrémie patří zmatenost, dezorientace, křeče, bolest hlavy, nevolnost, zvracení, porucha řeči, nekoordinovanost pohybů či svalová slabost. Mezi těžké příznaky hyponatrémie pak patří zmatenost, kóma, plicní edém, či kardiorespirační zástava. Těžká hyponatrémie může způsobit výjimečně i smrt.

Preventivní opatření vzniku hyponatrémie spočívají převážně v tom, že závodní a rekreační sportovci (ale i pracovníci v zaměstnání vykonávající dlouhodobou práci v horku) by během výkonu neměli pít více, než jsou ztráty potem a že by měli přijímat dostatek sodíku, aby se vyrovnaly ztráty soli v potu. Sodík lze přijmout buď z běžné pevné stravy obsahující kuchyňskou sůl, nebo ve formě nápoje s přídavkem soli či sodíku.


Zdroje


O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.