smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Anabolické okno

Jako anabolické okno (nebo též metabolické okno, proteinové okno, inzulínové okno) se ve fitness sportech u zastánců této teorie označuje krátké období po silovém tréninku, kdy se tělo nachází v katabolickém stavu a má tedy zvýšenou potřebu příjmu živin (především bílkovin a sacharidů nejčastěji ve formě proteinového nápoje) pro nastartování anabolických dějů (zejména pomocí inzulínu, který zároveň omezuje účinky "škodlivého" kortizolu). Tyto živiny se prý ihned po tréninku snadněji a rychleji vstřebají a zužitkují, protože tělo je nasává jako "houba". Tím dojde k zahájení regeneračních (opravných) procesů a k optimalizaci svalových adaptací souvisejících s tréninkem a následně k budování nové svalové hmoty. Tato doba se u obhájců anabolického okna považuje za kritickou, kdy jsou svalové adaptace po tréninku v ohrožení, pokud nejsou přijímány živiny.

Délka tohoto optimálního období se různí podle toho, čemu kdo věří. Nejčastěji se uvádí doba od 30 do 120 minut. Skeptici anabolického okna argumentují, že zvýšená potřeba živin po tréninku trvá tak dlouho, jak dlouho trvá růst svalové tkáně a celková regenerace organismu. Čili ne několik minut či hodin, ale klidně několik dní. Tyto studie a tyto studie, podle kterých trvá zvýšená citlivost syntézy svalových bílkovin 24 - 48 hodin, ale podporují spíše skeptiky anabolického okna.

Je pravda, že po tréninku je vhodné zastavit katabolické procesy a zahájit ty anabolické. Nicméně obdobím bezprostředně po tréninku to nekončí. Mělo by se dbát na správnou regeneraci hlavně v období mezi dvěma sousedními tréninky.

Důležitější než potréninkový nápoj je tedy to, jak a kdy se člověk stravuje během celého dne (týdne). To znamená si správně rozvrhnout množství kvalitních makroživin a to dlouhodobě dodržovat. Pokud někdo stravu neřeší, nebo ji "fláká", jeden potréninkový "drink" ho zcela jistě nezachrání.


O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.