smazat
zavřít smazat
FITNESS SLOVNÍČEK
SLOVNÍK - VÝZNAM POJMU
A B C Č D E F G H CH I J
K L M N O P R S Š T V Z

Agonista

Angonista je označení pro jediného a stejně působícího činitele. Jelikož tyto stránky jsou hlavně o posilování, budu zde psát o agonistovy jako o svalu.

Jako agonistu označujeme hlavní sval, který zajišťuje pohyb. Je to hlavní vykonavatel pohybu.

Svaly jsou připevněny ke kosti šlachami. Když se svaly stahují, tahají tím za kosti a my se pohybujeme. Nicméně svaly při pohybu jen tahají, nemohou tlačit. Proto obvykle pracují ve dvojicích. Aby byl vykonán pohyb, jeden sval v páru se stahuje (vytváří koncentrickou kontrakci neboli flexi) a druhý sval v páru se naopak natahuje (vytváří excentrickou kontrakci neboli extenzi). Svaly, které takto pracují, se nazývají antagonistické páry.

V antagonistickém svalovém páru se jeden sval stahuje a druhý sval se uvolňuje nebo prodlužuje. Sval, který se stahuje, se nazývá agonista a sval, který se uvolňuje nebo prodlužuje, se nazývá antagonista. Antagonistický sval není vždy v uvolněném stavu, záleží na typu prováděného pohybu. Někdy mohou antagonistické svaly fungovat pro zpomalení, nebo zastavení pohybu.

Příklad:

Během bicepsového zdvihu dochází k ohnutí (flexi) a biceps je v tomto případě agonistou. Je to proto, že se jedná o sval, který zajišťuje svým stahováním (smrštěním) sílu pro daný pohyb. Agonisté jsou tedy ty svaly, které cvikem procvičujeme. Triceps je v tomto případě antagonistou, protože se uvolní, aby se mohl pohyb uskutečnit.

Při pohybu zpět se paže vrací do původní polohy a biceps je natažen (dochází k jeho extenzi). Současně se triceps smršťuje a dochází k jeho flexi, čímž je síla vyvinuta z tricepsů. Biceps je zde antagonistou pro triceps, který se tak stává agonistou.

Jinak řečeno, během bicepsového zdvihu, kdy je paže ohnutá, působí triceps jako antagonista. Když je paže natažena, jako antagonista působí biceps. Svaly antagonisty neposkytují sílu pro pohyb, protože jsou aktivovány spíše ke stabilizaci paže během pohybu.

Chtěli byste mne při tvorbě tohoto FITNESS SLOVNÍKU, nebo při psaní mých ČLÁNKŮ podpořit? Jak a proč se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér kondičního posilování a fitness pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.