hledací ikonka

smazat
zavřít smazat

FITNESS SLOVNÍK

Biering-Sorensenův test

Biering-Sorensenův test (přesněji Biering-Sørensenův test) je izometrický test vytrvalosti zad (a také hýždí), který se nejčastěji používá ke zjištění vztahu mezi vytrvalostí (únavou) zádových svalů (především extenzorových svalů trupu) a bolestí spodních zad (beder).

Při tomto testu je vyšetřovaná osoba položena břichem na vyšetřovací lehátko, kdy dolní polovina těla je k lehátku připoutána (a to tak, aby hrana lehátka byla v úrovni předních horních kyčelních trnů) a horní část těla je bez opory ve vzduchu (viz obr. zde). Měří se, kolik sekund je účastník tohoto testu schopen udržet nepodepřenou horní část těla v horizontální (antigravitační) poloze. Čím déle vydrží, tím lepší má ve svalech vytrvalost a tím vyšší má v testu skóre.

Pro vznik bolestí ve spodní oblasti zad existuje řada potenciálních rizikových faktorů. Nejčastěji však tyto problémy způsobuje špatná vytrvalost (odolnost) bederních extenzorů. Je totiž známo, že pacienti s chronickou bolestí spodních zad často trpí nadměrnou únavou extenzorových svalů zad. Nízké Biering-Sørensenovo skóre pak může předpovídat, kdo může mít v této oblasti zvýšené riziko nějakých problémů.

Biering-Sørensenův test a mrtvý tah

Biering-Sørensenův test lze však uplatnit i v silových sportech. Výsledky některých studií ukázaly, že trénink mrtvého tahu (obr. zde) může být úspěšnou léčbou pro osoby s bolestmi dolní části zad, a že z tréninku mrtvého tahu profitují účastníci s menším postižením, menší intenzitou bolesti a vyšším výkonem v Biering-Sørensenově testu.

Biering-Sørensenův test tedy zjistí to, zdali má někdo schopnost dlouhodobě aktivovat extenzory zad a kyčlí (velký sval hýžďový), což je důležité i při tréninku mrtvého tahu. Neschopnost optimálně aktivovat tyto svaly během cviku může vést k nadměrnému zatížení tkání a k přetrvávající bolesti.

Pokud se tedy někdo rozhodne, že jako rehabilitační cvičení pro řešení problémů s bolestmi spodních zad zařadí do svého tréninku mrtvý tah, je důležité mít dostatečnou sílu a vytrvalost extenzorů zad (čili vyšší skóre v Biering-Sørensenově testu) a dostatečně nízkou úroveň intenzity bolesti, aby měl dotyčný z tréninku mrtvého tah prospěch.

Zdroje

KDO JSEM?

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně a kondičně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a nevhodných stereotypů. Více informací naleznete na mé úvodní stránce.

CHCI ZMĚNIT ŽIVOTNÍ STYL, ZAČÍT POSILOVAT A ZLEPŠIT SE KONDIČNĚ, TĚLESNĚ I DUŠEVNĚ
Chci tréninkovou lekci
Chci sestavit trénink
Chci výživový plán
Potřebuju konzultaci
MŮJ TRÉNINKOVÝ PŘÍSTUP A FILOSOFIE
PODPORUJU ČESKÉ FIRMY A "SRDCAŘSKÉ" E-SHOPY
LITTLE SHOES
= e-shop s dětskými a dospělými botami =
>>>  PODÍVAT SE DO E-SHOPU  <<<
[ AKCE - VÝPRODEJ - SLEVY ]
Little Shoes je e-shop s dětskými a dospělými botami, který se specializuje hlavně na barefoot a jehož cílem je #barefootvsem, jelikož barefoot není alternativa, barefoot je nová bota!