smazat
zavřít smazat
Zkoušení nových věcí v tréninku

Možná jste u některých cviků nabyli dojmu, že je již nemůžete dělat lépe. Dokážete je procítit, máte po nich výsledky, prostě není co měnit. Opravdu? Konečná? Přece nic není definitivní, vždycky existují nějaké rezervy, vždy lze něco ještě zdokonalit a posunout se dál.

Říká se, že dobrá kuchařka není nikdy spokojená. V posilování a i v jiných činnostech je to stejné. Když chce mít někdo nejlepší výsledky, měl by neustále mít určité pochybnosti a v každém tréninku tak zkoušet něco jiného a s něčím experimentovat.

dokonalost

Teď nemyslím každý trénink hned úplně překopat, to určitě ne. Ale spíš zkoušet měnit různé detaily a vyhodnocovat je. Protože rutina a pocit dokonalosti nakonec mohou náš pokrok brzdit.

Proč stále něco zkoušet?

  • Neexistuje jedna jediná správná technika cviku. Musím sám přijít na to, co na mne funguje a co již méně.
  • Když na mně něco funguje, neznamená to, že malá změna na mne nebude fungovat ještě lépe.
  • Malou změnou ve cviku (například trochu jiným úhlem pohybu) lze zacílit na jiné místo svalu (třeba na vnější část místo vnitřní či střední části).
  • Změny mohou být pro tělo změnou a šokem, což nám pomůže v tolik potřebném progresivním přetížení.
  • Změny mohou zabránit rutině. Rutina začne být někdy nudná.
  • Experimentováním se učíme, poznáváme své tělo. Metoda pokus omyl je výborný učitel.

Začátečníci vs. pokročilí

Určitě jste si už někdy ve fitku všimli, že někteří lidé s viditelnými výsledky cvičí technicky ne úplně v pořádku. To ale většinou není proto, že by neuměli cvičit, ale proto, protože znají své tělo, léta na sobě pořád něco zkoušeli a vědí tedy, co na ně platí a co ne.

Nicméně začátečníci by se měli nejdříve učit cviky správně. Jak se říká "učebnicově". Je to podobné jako v jiných oborech. Když se někdo učí cizí jazyk, taky se hned neučí mluvit slangem. Postupně ale, jak si je cvičenec při provádění cviku jistější a jistější, měl by se sám sebe zeptat: "Cítím ten sval, který procvičuju? Má to nějaký efekt?"

Začátečníci by se měli nejdříve učit cviky správně. Jak se říká "učebnicově". Postupně ale, jak je cvičenec při provádění cviku jistější a jistější, měl by se sám sebe zeptat: "Cítím ten sval, který procvičuju? Má to nějaký efekt?"

Pokud ne, měl by si daný cvik přizpůsobovat své tělesné stavbě a svým správným pocitům. To znamená zkoušet různé úhly a dráhy pohybu, různá nastavení těla či částí těl, měnit nastavení strojů na svoji výšku, zkoušet různé typy madel, zkoušet jednoručky místo velké činky, úchopy nadhmatem či podhmatem, palcovým úchopem či bezpalcovým apod.

Někdy trvá opravdu hodně dlouho, než se daná svalová partie při některém cviku skutečně procítí. Důvodů je více. Částečně to může být genetického rázu, poté to může být nedostatečná Mind - Muscle Connection, nevyvinutá neuromuskulární paměť, nebo prostě nedostatečné množství svalů.

Když to řeknu s trochou nadsázky, tak když někdo nemá svaly, těžko je potom může v průběhu cviku procítit 😊. A jelikož svaly rostou pomalu, chvíli to prostě trvá. Ale čím více svalové hmoty bude přibývat, tím více je možné daný sval v průběhu cviku vnímat a cítit.

pravidla

Později, již při větších zkušenostech, lze různě experimentovat i s intenzitou či objemem cvičení. Takže se můžou různě měnit délky pauz mezi sériemi, dělat supersety, pyramidy, lehké a těžké tréninky atd.

Nakonec je možné se dopracovat až k pokročilým intenzifikačním metodám, které jsou často na míle vzdáleny od "učebnicového" cviku. Tyto různé "fígle" a "vychytávky" pro zvýšení intenzity (náročnosti) tréninku jsou ale potřebné již pro skutečně ostřílené sportovce, protože těm již běžný trénink prostě nestačí.

Shrnutí

Začínejte s cviky technicky správně a pozorujte, jestli Vás "bolí" to, co má. Například jestli děláte cvik na záda a bolí Vás více paže (biceps), děláte něco špatně. Musíte problém studovat a cvik zkoušet do té doby, než Vás alespoň trochu zabolí ta oblast, kterou cvičíte. Pak už jste na správné cestě a máte z poloviny vyhráno.

Pokud již dokážete dané svaly správně zapojit, stejně v experimentování pokračujte. Můžete tak zacílit zase na jiné části svalu, zapojit jiná svalová vlákna, zatížit sval z jiného úhlu a tím ho více šokovat.


Foto 1: geralt, PIXABAY
Foto 2: geralt, PIXABAY


Pokud se Vám mé ČLÁNKY, nebo jiný obsah na těchto stránkách líbí, můžete mne v mé činnosti podpořit malým darem. Více informací se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

Líbí se Vám tento článek? Chcete ho sdílet?


O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér kondičního posilování a fitness pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.