smazat
zavřít smazat
Začínám cvičit, mám brát nějaké suplementy?

Jestliže se budeme bavit o cvičení za účelem nárůstu svalové hmoty či změny tělesné kompozice, tak samozřejmě kupovat a užívat suplementy můžete. Ale hned na úvod říkám, že to rozhodně není potřeba. Když s cvičením teprve začínáte, vynakládal bych zprvu energii na důležitější věci než jsou doplňky stravy. Ze začátku bych věnoval pozornost především těmto záležitostem:

  • Změnil bych životní styl. To znamená nepřehánět to s alkoholem (párty, mejdany apod.), omezit fastfood, dodržovat pitný režim, více se hýbat atd.
  • Zajímal bych se o to, co jím. To znamená vyřešit si jídelníček.
  • Začal bych cvičit pozvolna se svojí váhou a zaměřil bych se hlavně na střed těla. To znamená připravit se na komplexní cviky s činkami.
  • Sestavil bych si smysluplný tréninkový plán. To znamená necvičit bezmyšlenkovitě, co mě zrovna napadne.
  • Snažil bych se cvičit technicky správně a kontrolovaně. To znamená studovat techniku cviků.
  • Nekopíroval bych profesionální kulturisty. To znamená znalost rozdílů mezi naturálama a nenaturálama.
  • Byl bych opatrný, co si kde přečtu nebo uvidím. To znamená, že bych všemu hned nevěřil, ověřoval bych si informace z více zdrojů.

Teprve potom, až budete mít perfektně zvládnuté předcházející body, bych se začal zajímat o suplementaci, či jiné věci pro zlepšení výsledků. A tímto se dostáváme k důležité otázce. Má suplementace opravdu nějaký významný vliv na výkony a výsledky začínajících cvičenců?

suplementy

Troufám si tvrdit, že významný spíše ne. Tělo začátečníka totiž, pakliže dělá vše správně (viz body výše), reaguje na trénink velice dobře a výsledky se dostavují poměrně rychle. Další věcí je, že začátečník ještě není na suplementy připraven. Mám na mysli třeba jeho trávicí trakt (zažívání) při větším množství proteinu. Nebo využití například kreatinu, když špatně a nedostatečně cvičí. Nebo účinnost spalovače tuků, když neřeší stravu atd. Z těchto důvodů si začátečník většinou nepotřebuje pomáhat suplementy.

Skutečnost je taková, že velká část suplementů výkon přímo nezvýší, ale pouze podpoří. A to jen za předpokladu, že jsou splněny i jiné věci (viz seznam priorit v úvodu článku).

Skutečnost je taková, že velká část suplementů výkon přímo nezvýší, ale pouze podpoří. A to jen za předpokladu, že jsou splněny i jiné věci (viz seznam priorit v úvodu článku).

Možná teď někomu prozradím malé tajemství, ale klíčem k úspěchu při posilování jsou a vždycky byly dřina (zvedání vah), pot (určitá cvičební intenzita a úsilí) a krev (dostatečné prokrvení svalů pro dodání živin do svalů). Na konci tréninku pak mohou být i ty slzy 😃 (to je samozřejmě jen legrace, narážím na výrok Churchilla 😊).

Nicméně ale, čím je člověk znalejší, pokročilejší a výkonnostně na vyšší úrovni, tím se dosahují zlepšení hůře a hůře. A zde již má smysl si pro lepší výsledky dopomoci nějakým suplementem. Nehledě k tomu, že pokročilí cvičenci už většinou vědí, proč se co bere a jaký to má účinek. Jejich tělo tak dokáže tyto suplementy využít.

Obchod se suplementy je dnes ohromný byznys a každý výrobce si chce přijít na své. Proto je celý fitness svět atakován všudypřítomnou reklamou na "zázračné" produkty a člověk si pak myslí, že bez například "nakopávače" skoro nelze jít na trénink a udělat tam nějaký výkon. Je to podobné jako s farmaceutickým průmyslem a léky. Proto je důležité (obzvlášť u začátečníků) se zamyslet, něco si nastudovat, a pak se zeptat: "Skutečně tohle potřebuju?"

Závěrem

Doplňky stravy jsou prostě jen takovým pomocníkem v našem tréninkovém úsilí. Ale jejich úloha je v současné době (do značné míry právě díky masivní reklamě) velmi přeceňována. Spousta začátečníků (nebo méně zkušených cvičenců) nemá vyřešený jídelníček (a často ani trénink), a přitom každý měsíc nakupují kvanta doplňků stravy v domnění, že jim to výrazně pomůže. Pokud je někdo vrcholový sportovec, nebo velmi pokročilý návštěvník posilovny, který delší dobu stagnuje a chce se posunout zase o kousíček dál, pak mu suplementy určitě mohou pomoci.

Spousta začátečníků (nebo méně zkušených cvičenců) nemá vyřešený jídelníček (a často ani trénink), a přitom každý měsíc nakupují kvanta doplňků stravy v domnění, že jim to výrazně pomůže.

Nicméně běžný kondiční cvičenec, ještě k tomu začátečník, si ve větší míře vystačí s běžnou (zdravou a pestrou) stravou bohatou na makro i mikroživiny. Základem je tedy vždy normální strava, suplementy jsou na pyramidě potřeb o něco výše.

fitness jídlo

Dá se ovšem spekulovat nad tím, jestli se pro sportující tělo dají ze současných potravin nějaké vitamíny a minerály vůbec v dostatečném množství získat. Ještě k tomu když je sportovec třeba při redukční dietě v kalorickém (tudíž potravinovém) deficitu. Záleží určitě na tom, o jaké mikroživiny jde. Většinu jich nejspíš lze doplňovat běžnou pestrou stravou. Nicméně některé mikroživiny jsou součástí některých pro sportovce důležitých biochemických procesů, že je lepší mít tyto živiny v těle ve větším (nebo alespoň nějakém) množství.

Takže jak to tedy je? Brát nebo nebrat?

Je to každého věc. Když s cvičením začínáte a zároveň máte nějakým způsobem vyřešenou stravu, trénink a regeneraci a máte nějaké prostředky navíc, můžete klidně do suplementace zainvestovat. A to především do vitamínů a minerálů (hlavně hořčík, zinek, vitamín B6, vitamín D, vitamín C) a do omega-3 mastných kyselin (pokud nejíte několikrát týdně ryby). Komu chybí z běžné stravy bílkoviny, může si koupit a užívat protein (nejlépe okolo tréninku). S tímto základem si jako začátečníci určitě na nějakou dobu vystačíte.


Foto 1: stevepb, PIXABAY


Pokud se Vám mé ČLÁNKY, nebo jiný obsah na těchto stránkách líbí, můžete mne v mé činnosti podpořit malým darem. Více informací se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

Líbí se Vám tento článek? Chcete ho sdílet?


O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér kondičního posilování a fitness pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.