Domů Kontakty Podpora / donate RSS Facebook Instagram hledací ikonka

smazat
zavřít smazat

Začínám cvičit (posilovat), mám brát nějaké suplementy?

Jestliže se budeme bavit o cvičení za účelem nárůstu svalové hmoty či změny tělesné kompozice, tak samozřejmě kupovat a užívat suplementy můžete. Ale hned na úvod říkám, že to rozhodně není potřeba. Když s cvičením teprve začínáte, vynakládal bych zprvu energii na důležitější věci než jsou doplňky stravy. Ze začátku bych věnoval pozornost především těmto záležitostem:

Na co se v začátcích především soustředit

  • Změnil bych životní styl. To znamená nepřehánět to s alkoholem (párty, mejdany apod.), omezit fastfood, dodržovat pitný režim, více se hýbat atd.
  • Zajímal bych se o to, co jím. To znamená vyřešit si jídelníček.
  • Začal bych cvičit pozvolna se svojí váhou a zaměřil bych se hlavně na střed těla. To znamená připravit se na komplexní cviky s činkami.
  • Sestavil bych si smysluplný tréninkový plán. To znamená necvičit bezmyšlenkovitě, co mě zrovna napadne.
  • Snažil bych se cvičit technicky správně a kontrolovaně. To znamená studovat techniku cviků.
  • Nekopíroval bych profesionální kulturisty. To znamená znalost rozdílů mezi naturálama a nenaturálama.
  • Byl bych opatrný, co si kde přečtu nebo uvidím. To znamená, že bych všemu hned nevěřil, ověřoval bych si informace z více zdrojů.

Teprve potom, až budete mít perfektně zvládnuté předcházející body, bych se začal zajímat o suplementaci, či jiné věci pro zlepšení výsledků. A tímto se dostáváme k důležitým otázkám.

suplementy

Vyplatí se užívání doplňků stravy u začátečníků?

Má suplementace opravdu nějaký významný vliv na výkony a výsledky začínajících cvičenců? Troufám si tvrdit, že u běžných zdravých začínajících lidí spíše nemá. Tělo začátečníka totiž, pakliže dělá vše správně (viz body výše), reaguje na trénink velice dobře a výsledky se dostavují poměrně rychle. Další věcí je, že začátečník ještě není na suplementy připraven. Mám na mysli třeba jeho trávicí trakt (zažívání) při větším množství proteinu. Nebo využití například kreatinu, když špatně a nedostatečně cvičí. Nebo účinnost spalovače tuků, když neřeší stravu atd. Z těchto důvodů si začátečník většinou nepotřebuje pomáhat suplementy.

Skutečnost je taková, že velká část suplementů výkon přímo nezvýší, ale pouze podpoří. A to jen za předpokladu, že jsou splněny i jiné věci (viz seznam priorit v úvodu článku).

Skutečnost je taková, že velká část suplementů výkon přímo nezvýší, ale pouze podpoří. A to jen za předpokladu, že jsou splněny i jiné věci (viz seznam priorit v úvodu článku).

Možná teď někomu prozradím malé tajemství, ale klíčem k úspěchu při posilování jsou a vždycky byly dřina (zvedání vah), pot (určitá cvičební intenzita a úsilí) a krev (dostatečné prokrvení svalů pro dodání živin do svalů). Na konci tréninku pak mohou být i ty slzy 😃 (to je samozřejmě jen legrace, narážím na výrok Churchilla 😊).

Nicméně ale, čím je člověk znalejší, pokročilejší a výkonnostně na vyšší úrovni, tím se dosahují zlepšení hůře a hůře. A zde již má smysl si pro lepší výsledky dopomoci nějakým suplementem. Nehledě k tomu, že pokročilí cvičenci už většinou vědí, proč se co bere a jaký to má účinek. Jejich tělo tak dokáže tyto suplementy využít.

Rovněž u lidí s nějakou alergií či intolerancí na potraviny (např. celiaci), nebo u vegetariánů či veganů je vhodné potřebu doplňků stravy alespoň zvážit. Protože tito jedinci (a obzvláště ti sportující) díky vyloučení určitých potravin ze stravy mohou mít některé vitamíny a minerály (a jiné tělu prospěšné látky) deficitní. I zde je tedy více než vhodné chybějící mikroživiny doplnit formou suplementace.

Závěrem

Obchod se suplementy je dnes ohromný byznys a každý výrobce si chce přijít na své. Proto je celý fitness svět atakován všudypřítomnou reklamou na "zázračné" produkty a člověk si pak myslí, že bez například "nakopávače" skoro nelze jít na trénink a udělat tam nějaký výkon. Je to podobné jako s farmaceutickým průmyslem a léky. Proto je důležité (obzvlášť u začátečníků) se zamyslet, něco si nastudovat, a pak se zeptat: "Skutečně tohle potřebuju?"

Doplňky stravy jsou prostě jen takovým pomocníkem v našem tréninkovém úsilí. Ale jejich úloha je v současné době (do značné míry právě díky masivní reklamě) velmi přeceňována. Spousta začátečníků (nebo méně zkušených cvičenců) nemá vyřešený jídelníček (a často ani trénink) a přitom každý měsíc nakupují kvanta doplňků stravy v domnění, že jim to výrazně pomůže. Pokud je někdo vrcholový sportovec, nebo velmi pokročilý návštěvník posilovny, který delší dobu stagnuje a chce se posunout zase o kousíček dál, pak mu některé suplementy mohou pomoci.

Spousta začátečníků (nebo méně zkušených cvičenců) nemá vyřešený jídelníček (a často ani trénink), a přitom každý měsíc nakupují kvanta doplňků stravy v domnění, že jim to výrazně pomůže.

Nicméně běžný kondiční cvičenec (a ještě k tomu začátečník) si ve větší míře vystačí s běžnou (zdravou a pestrou) stravou bohatou na makro i mikroživiny. Základem je tedy vždy normální strava, suplementy jsou na pyramidě potřeb o něco výše.

TIP Kdo nestíhá, nebo odmítá sám "řešit" stravu (např. nákupy vhodných potravin, složení jídla a makroživin, samotné vaření apod.) a chce mít větší jistotu toho, že nejí nějak špatně (ať už z hlediska kvality potravin a jídla, či z kalorického hlediska), může vyzkoušet služeb rozvážkové firmy NutritionPro.

Společnost NutritionPro Vám z kvalitních surovin uvaří chutné jídlo, které je nutričně hodnotné a vyvážené, a které je kaloricky nastavené dle Vašich cílů (redukce tuku, budování svalů, udržování váhy). A navíc Vám toto jídlo přiveze (v Praze dokonce zdarma). Využít můžete rovněž i služeb nutričního specialisty, kdy konzultace s ním je zahrnuta v ceně každého programu. Více informací o službách této firmy můžete získat zde.

fitness jídlo

Dá se ovšem spekulovat nad tím, jestli se pro sportující tělo dají ze současných potravin nějaké vitamíny a minerály vůbec v dostatečném množství získat. Ještě k tomu když je sportovec třeba při redukční dietě v kalorickém (tudíž potravinovém) deficitu. Záleží určitě na tom, o jaké mikroživiny jde. Většinu jich nejspíš lze doplňovat běžnou pestrou stravou. Nicméně některé mikroživiny jsou součástí některých pro sportovce důležitých biochemických procesů, že je lepší mít tyto živiny v těle ve větším (nebo alespoň nějakém) množství.

Takže jak to tedy je? Brát nebo nebrat?

Je to každého věc. Když s cvičením někdo začíná a zároveň má nějakým způsobem vyřešenou stravu, trénink a regeneraci a má nějaké prostředky navíc, může klidně do suplementace zainvestovat. A to především do vitamínů a minerálů (hlavně hořčík, zinek, vitamín B6, vitamín D, vitamín C) a do omega-3 mastných kyselin (pokud nejí několikrát týdně tučné a především mořské ryby). Komu chybí z běžné stravy bílkoviny, může si koupit a užívat protein (nejlépe okolo tréninku). S tímto základem si začátečníci určitě na nějakou dobu mohou vystačit.


Foto 1: stevepb, PIXABAY


Pokud se Vám mé ČLÁNKY, nebo jiný obsah na těchto stránkách líbí, můžete mne v mé činnosti podpořit malým darem, nebo nákupem zboží či služeb u mých oblíbených firem. Více informací se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.


Líbí se Vám tento článek? Chcete ho sdílet?


Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.


CHCI ZAČÍT POSILOVAT A ZLEPŠIT SE KONDIČNĚ, TĚLESNĚ I DUŠEVNĚ
Chci udržitelně zhubnout
Chci efektivně budovat svaly
Chci tréninkovou lekci
Chci sestavit trénink
Chci výživový plán
Potřebuju konzultaci
MŮJ TRÉNINKOVÝ PŘÍSTUP A FILOSOFIE