smazat
zavřít smazat
Můžu mít výsledky, i když budu posilovat doma v pokoji?

Samozřejmě, proč by ne? Posilovat se dá samozřejmě i v bytových podmínkách. Jak moc doma "naberete" svalů ovšem závisí na několika okolnostech. Určitě hraje roli, zdali jste začátečníci, nebo již pokročilejší cvičenci (ale pokročilejší cvičenci už asi nebudou cvičit doma 😊). Dále je důležité znát své cíle. Chcete jen "plážovou" kondiční formu, nebo máte třeba soutěžní ambice? Jak moc jste vynalézaví? Kolik máte v pokoji prostoru? Chcete investovat do vybavení? Atd.

Začátečníci

Jestliže jste začátečník, můžete doma za rok udělat srovnatelný pokrok jako ve vybaveném fitness centru. V úplném začátku lze nějakou dobu cvičit jen s vlastní váhou (záleží na vašem tělesném stavu a fyzické kondici). Později, až se tělo adaptuje, už to ale bude chtít trochu vynalézavosti a určitou investici do vybavení.

kliky

Určitě to chce hrazdu do zdi. Pomocí hrazdy můžete procvičit zadní část trupu, biceps, břicho. Dále alespoň dvě jednoruční nakládací činky (s kterými lze procvičit biceps, triceps, ramena, hrudník, trapézy, záda). Také se pro zpestření hodí gumové expandéry jako simulace kladkových strojů ve fitku (dá se tak procvičit hrudník, biceps, triceps, záda). Pro pokročilejší jedince je důležitá zátěžová vesta pro cviky s vlastní váhou, díky které se nepřeruší tolik potřebné progresivní přetížení. Ještě se hodí úchopy (madla, adaptéry) na kliky, kolečko na břišní svalstvo (ab wheel), či různé balanční pomůcky používané při funkčním tréninku (Overball, Gymball, Bosu, TRX apod.). S tímto náčiním můžete procvičit skoro celé tělo.

Menší problém je s nohama kvůli absenci velké činky se stojanem na dřepy. Nicméně i nohy se dají cvičit doma (výpady, výstupy, bulharské dřepy atd.). Co se ale doma moc cvičit nedá, jsou lýtka. To je asi největší nevýhoda domácího cvičení. Lýtka v bytových podmínkách bohužel smysluplně neprocvičíte.

Domácí podmínky jsou sice svým způsobem limitující, rozhodně to ale není důvod s cvičením vůbec nezačít.

Pokročilí

Komplikované cvičení nohou a lýtek a vaše zvyšující se nároky jsou důvody, které Vás dříve nebo později donutí navštěvovat klasické fitko. V domácích podmínkách totiž po určité době zjistíte, že už nemůžete zvyšovat váhy, že na cvičení základních cviků potřebujete velkou činku se stojany, a že potřebujete přidat trochu na rozmanitosti cviků. Pokud to s cvičením myslíte opravdu vážně, tak minimalistické domácí vybavení a výkonnostní stagnace vás z domácího pohodlí nakonec přece jenom vyženou.

dřep

Výhody cvičení doma

  • Neplatíte vstupné.
  • Doma jste sami. Nemusíte čekat na stanoviště, nebo měnit tréninkový plán.
  • Nikam za cvičením necestujete. Tím šetříte čas i peníze.
  • Můžete zkoušet cokoli, kdykoli a jakkoli, aniž byste se třeba ztrapnili nebo znemožnili.
  • Doma se nestydíte.
  • Doma Vám při cvičení většinou nikdo nesmrdí 😃. Někdy je to v posilovně fakt síla! 🤢😃

Nevýhody cvičení doma

  • Omezené množství cviků, které lze doma cvičit.
  • Absence velké činky a stojanu.
  • Doma kvalitně neprocvičíte lýtka.
  • Počáteční investice do výbavy.
  • Doma nemáte kompletní sadu jednoručních činek (přidávání nebo ubírání kotoučů zdržuje a otravuje).

Závěrem

Pokud jste začátečník a z nějakého důvodu nechcete, nebo nemůžete chodit do posilovny, pak cvičení (posilování) doma je dostačující alternativou. Když budete šikovní, tak klidně i na rok. Při velké snaze klidně i na dva. Domácí podmínky jsou sice svým způsobem limitující, rozhodně to ale není důvod s cvičením vůbec nezačít. Když někdo opravdu chce, jde všechno a se skvělými výsledky. Takže pokud přemýšlíte, že začnete silově cvičit, zkuste to ze začátku klidně doma. Rozhodně neuděláte chybu.




Pokud se Vám mé ČLÁNKY, nebo jiný obsah na těchto stránkách líbí, můžete mne v mé činnosti podpořit malým darem. Více informací se můžete dozvědět zde. Děkuji Vám.

Líbí se Vám tento článek? Chcete ho sdílet?


O autorovi:

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér kondičního posilování a fitness pomáhám lidem změnit se jednak tělesně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a stereotypů.