hledací ikonka

smazat
zavřít smazat

ČLÁNKY

Články umístěné pod jednotlivými kategoriemi a štítky se týkají převážně posilování, výživy a zdravého životního stylu a jsou orientované na obyčejné naturální kondiční cvičence.

Většina závažných tvrzení, která se v těchto článcích vyskytují, jsou řádně ozdrojována. Čili tyto mé články jsou krom jiného postaveny i na evidence-based science, což znamená, že si nic nevymýšlím. Jinak řečeno, snažím se i o to, aby informace v mých článcích měly (kromě mých osobních názorů) i nějaké vědecké opodstatnění.

POČET ČLÁNKŮ CELKEM: 70
TIP Pokud se Vám budou zdát některé mé články trochu delší 😃 a nemáte dostatek času, doporučuji si přečíst zatím jen závěr každého článku (poslední kapitolu) většinou pod názvem "ZÁVĚREM", "SHRNUTÍ", "DOPORUČENÍ", "ZAMYŠLENÍ SE" apod.

Nebo si můžete rovnou stáhnout a přečíst můj e-book, který ve 40 bodech obsahuje stručný výtažek toho nejdůležitějšího z mých článků s tematikou kondičního posilování.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Svalová hmota není pouze na efekt. Ano, najdou se tací, kteří chtějí jenom dobře vypadat na sociálních sítích, diskotékách či koupalištích a o benefitech většího množství svalů na úkor tuku ani nevědí. Každopádně nic se nemění na tom, že lidé s více svaly a menším množstvím tuku vypadají zdravěji, mlaději, šťastněji, sebevědoměji a pro většinu lidí i přitažlivěji. Těch přínosů je více, proto jsem se pokusil je všechny sepsat v tomto článku.  PŘEČÍST
×
28.6.2019 | kategorie: TĚLO | štítky: svaly motivace zdraví proč?

Na úvod nejdříve musím poznamenat, že za běhání, o kterém píšu v tomto článku, si můžete dosadit v podstatě jakoukoli aerobní aktivitu. Běh jsem si vybral proto, protože je to zdaleka nejběžnější a nejčastější způsob aerobní činnosti, kterou běžná populace provádí za účelem zredukování svých tukových zásob.  PŘEČÍST  
Když člověk beze změny svých stravovacích návyků začne například běhat a následně hubnout, je to logické, protože se dostane do kalorického deficitu.
Naprosto nevhodnou kombinací a zároveň asi nejhorší způsob hubnutí je kombinace drastického omezení jídla, s tím související minimální příjem bílkovin a provádění aerobních aktivit namísto silového cvičení za účelem ochrany svalové hmoty.
×
20.6.2019 | kategorie: TĚLO | štítky: hubnutí energie

Spousta lidí (převážně žen) při snaze shodit nějaké to "kilo" začnou praktikovat jeden ze dvou přístupů. Buď najedou na nějakou aktuální módní trendy "dietu", která samozřejmě slibuje zaručené výsledky (často podle nějaké "celebrity"), nebo zahájí dietu po svém a to značným omezením stravy a tím pádem hladověním (oni sami třeba ani hlad nepociťují, nicméně jejich organismus hlad po živinách zcela určitě má). Obojí nakonec dříve nebo později povede ke zklamání a frustraci (v tom lepším případě), nebo dokonce ke zdravotním problémům (v tom horším případě).  PŘEČÍST  
Spousta lidí při snaze shodit nějaké to kilo začne praktikovat jeden ze dvou přístupů. Buď najedou na nějakou aktuální módní "dietu", nebo zahájí dietu po svém a to značným omezením stravy. Obojí nakonec dříve nebo později povede ke zklamání a frustraci.
Nehleďte na aktuální trendy, ani na pochybné, ničím nepodložené a pseudovědecké diety. Ať už je propaguje jakákoli celebrita ze šoubyznysu.
×
9.6.2019 | kategorie: TĚLO | štítky: hubnutí ženy zdraví proč?

V případě, že se rozhodnu zhubnout (nebo naopak na váze přibrat), měl bych splňovat určitou denní (týdenní) energetickou bilanci. To v případě hubnutí znamená, že denně (nebo spíše za určité časové období) bych se měl snažit vydat více energie (metabolismem, běžnou denní aktivitou, sportem), než potravou přijmu a být tak v kalorickém deficitu. Když toto budu dodržovat a jsem normální zdravý člověk, budu na váze ubývat. Jak moc ale budu ubývat, to kromě genetických a jiných faktorů záleží právě na správné velikosti rozdílu mezi výdejem a příjmem.  PŘEČÍST  
Hodnota, pod kterou by se denní energetický příjem neměl dlouhodobě dostat, je hodnota našeho bazálního metabolismu.
×
31.5.2019 | kategorie: TĚLO | štítky: hubnutí

Hned na úvod, než si o mě řeknete "ach jo, další výživový nacista, co jede v kalorických tabulkách 😊", věnuji první odstavec určitému vysvětlení. Aby bylo jasno 😊. I když jsem příznivec denního počítání kalorií (lépe řečeno počítání vhodného rozložení makroživin), netvrdím, že bez toho člověk nemůže udělat výsledky. Když někdo má k počítání kalorií odpor a počítání čehokoli ho stresuje a rozčiluje, nemá smysl to dělat. Naopak, takto stresující přístup povede akorát k neúspěchu a zklamání.  PŘEČÍST  
Když si budu snědené potraviny zapisovat, mohu si v jídelníčku bez výčitek svědomí udělat prostor i na své občasné "úlety".
Lidé většinou nemají představu o tom, co všechno za den snědí a jak moc jsou dané potraviny kalorické.
×
20.5.2019 | kategorie: STRAVA | štítky: začátečníci energie hubnutí proč?

Pokud chce někdo dosáhnout v jakémkoliv sportu dobrého výsledku, musí svoji disciplínu pravidelně cvičit (trénovat) a musí tomu podřídit i svoje mimotréninkové aktivity. To znamená mít odpovídající životní styl. Ve světě fitness hraje správný životní styl klíčovou roli. Je to jednak tím, že posilování a věci kolem toho jsou životní styl sám o sobě, a potom (na rozdíl od většiny jiných sportovních činností) je výsledkem snahy vyznavače fitness cítit se zdravě a dobře fyzicky vypadat.   PŘEČÍST  
Neexistuje fitness strava nebo fitness potraviny, ale prostě jen vhodná strava a vhodné potraviny pro úplně každého. Strava "fitnessáka" by se nějak zásadně neměla lišit od stravy běžného nesportujícího člověka.
×
12.5.2019 | kategorie: STRAVA | štítky: začátečníci zdraví potraviny
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

KDO JSEM?

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně a kondičně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a nevhodných stereotypů. Více informací naleznete na mé úvodní stránce.