smazat
zavřít smazat
ČLÁNKY
články

Články umístěné pod jednotlivými kategoriemi a štítky se týkají převážně posilování, výživy a fitness životního stylu a vycházejí především z mých zkušeností, poznatků a studiem nabytých znalostí, které ovšem nemusí stoprocentně fungovat na každého. Každý jsme totiž jiný a postupy šité na míru neexistují.

Texty jsou orientované na obyčejné naturální kondiční cvičence.


1 2 3 4 5 6 7 8 9


V případě, že se rozhodnu zhubnout (nebo naopak na váze přibrat), měl bych splňovat určitou denní (týdenní) energetickou bilanci. To v případě hubnutí znamená, že denně (nebo spíše za určité časové období) bych se měl snažit vydat více energie (metabolismem, běžnou denní aktivitou, sportem), než potravou přijmu a být tak v kalorickém deficitu. Když toto budu dodržovat a jsem normální zdravý člověk, budu na váze ubývat. Jak moc ale budu ubývat, to kromě genetických a jiných faktorů záleží právě na správné velikosti rozdílu mezi výdejem a příjmem.  PŘEČÍST  
Hodnota, pod kterou by se denní energetický příjem neměl dlouhodobě dostat, je hodnota našeho bazálního metabolismu.
×
31.5.2019 | kategorie: TĚLO | štítky: hubnutí


Hned na úvod, než si o mě řeknete "ach jo, další výživový nacista, co jede v kalorických tabulkách 😊", věnuji první odstavec určitému vysvětlení. Aby bylo jasno 😊. I když jsem příznivec denního počítání kalorií (lépe řečeno počítání vhodného rozložení makroživin), netvrdím, že bez toho člověk nemůže udělat výsledky. Když někdo má k počítání kalorií odpor a počítání čehokoli ho stresuje a rozčiluje, nemá smysl to dělat. Naopak, takto stresující přístup povede akorát k neúspěchu a zklamání.  PŘEČÍST  
I když jsem příznivec denního počítání kalorií (lépe řečeno počítání vhodného rozložení makroživin), netvrdím, že bez toho člověk nemůže udělat výsledky. Tento článek popisuje pouze výhody jídelníčku, který máte díky přehledu zkonzumovaných potravin pod kontrolou. Základem jsou ale vždy kvalitní potraviny.
Když si budu snědené potraviny zapisovat, mohu si v jídelníčku bez výčitek svědomí udělat prostor i na své občasné "úlety".
Lidé většinou nemají představu o tom, co všechno za den snědí a jak moc jsou dané potraviny kalorické.
×
20.5.2019 | kategorie: STRAVA | štítky: začátečníci energie hubnutí


Pokud chce někdo dosáhnout v jakémkoliv sportu dobrého výsledku, musí svoji disciplínu pravidelně cvičit (trénovat) a musí tomu podřídit i svoje mimotréninkové aktivity. To znamená mít odpovídající životní styl. Ve světě fitness hraje správný životní styl klíčovou roli. Je to jednak tím, že posilování a věci kolem toho jsou životní styl sám o sobě, a potom (na rozdíl od většiny jiných sportovních činností) je výsledkem snahy vyznavače fitness cítit se zdravě a dobře fyzicky vypadat.   PŘEČÍST  
Neexistuje fitness strava nebo fitness potraviny, ale prostě jen vhodná strava a vhodné potraviny pro úplně každého. Strava "fitnessáka" by se nějak zásadně neměla lišit od stravy běžného nesportujícího člověka.
×
12.5.2019 | kategorie: STRAVA | štítky: začátečníci zdraví


Jestliže se budeme bavit o cvičení za účelem nárůstu svalové hmoty či změny tělesné kompozice, tak samozřejmě kupovat a užívat suplementy můžete, ale hned na úvod říkám, že to rozhodně není potřeba. Když s cvičením teprve začínáte, vynakládal bych zprvu energii na důležitější věci než jsou doplňky stravy. Ze začátku bych věnoval pozornost především těmto záležitostem:  PŘEČÍST  
Skutečnost je taková, že velká část suplementů výkon přímo nezvýší, ale pouze podpoří. A to jen za předpokladu, že jsou splněny i jiné věci (viz seznam priorit v úvodu článku).
Spousta začátečníků (nebo méně zkušených cvičenců) nemá vyřešený jídelníček (a často ani trénink), a přitom každý měsíc nakupují kvanta doplňků stravy v domnění, že jim to výrazně pomůže.
×
30.4.2019 | kategorie: STRAVA | štítky: suplementace začátečníci


Když někdo řekne ženám, aby posilovaly a zvedaly závaží, často svraští čelo a odpoví něco jako že "to nééé, já nechci být svalnatá!". Nebo třeba "já nebudu dělat dřepy, chci mít štíhlé nohy!". Z nějakého důvodu mají ženy zakořeněnou představu, že když budou cvičit silově, narostou jim obrovské svaly podobně jako mužům a ony přestanou vypadat žensky (nejspíš mají před očima kulturisty a kulturistky z titulních stránek časopisů).  PŘEČÍST  
Nikdo Vás přece nemůže a ani nebude nutit, abyste vypadaly jako kulturistky. Je to jen na Vás, jak chcete vypadat a kam až to chcete dotáhnout.
Ženy si pod svaly a posilováním představují kulturisty nebo kulturistky. Je to podobné, jako si představovat pod během jenom olympijské sprintery nebo maratonce. Posilovat neznamená být kulturistou. Posilovat znamená mít hezkou, pevnou a funkční postavu. O tom kondiční posilování je.
×
23.4.2019 | kategorie: CVIČENÍ | štítky: posilování ženy motivace


"Tak co dneska pojedeme? Ruce a ramena?" Občas se mi ve fitku stane, že zaslechnu od kolegů spolucvičenců otázky podobného typu. Pokaždé si v duchu říkám, že ve cvičení nejspíš nemají žádný systém, když se takhle ptají a rozhodují se až na místě, co budou vlastně cvičit. A že asi "pojedou" klasický kulturistický dělený trénink, takzvaný split.   PŘEČÍST  
Když chci postavit dům, musím mít nějaký projekt. Všechno má svůj řád a systém a nelze to dělat nahodile a bez přemýšlení. Stejně tak je to i se cvičením a budováním svalů.
Profesionálové mají úplně jiné podmínky pro cvičení a hlavně pro následnou regeneraci. To je důležité si uvědomit a nekopírovat tak tréninky (a ani jídelníčky) kulturistů z titulních stránek časopisů.
×
11.4.2019 | kategorie: CVIČENÍ | štítky: trénink začátečníci

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Foto v úvodu: Patrick Fore, UNSPLASH