hledací ikonka

smazat
zavřít smazat

ČLÁNKY

Články umístěné pod jednotlivými kategoriemi a štítky se týkají převážně posilování, výživy a zdravého životního stylu a jsou orientované na obyčejné naturální kondiční cvičence.

Většina závažných tvrzení, která se v těchto článcích vyskytují, jsou řádně ozdrojována. Čili tyto mé články jsou krom jiného postaveny i na evidence-based science, což znamená, že si nic nevymýšlím. Jinak řečeno, snažím se i o to, aby informace v mých článcích měly (kromě mých osobních názorů) i nějaké vědecké opodstatnění.

POČET ČLÁNKŮ CELKEM: 70
TIP Pokud se Vám budou zdát některé mé články trochu delší 😃 a nemáte dostatek času, doporučuji si přečíst zatím jen závěr každého článku (poslední kapitolu) většinou pod názvem "ZÁVĚREM", "SHRNUTÍ", "DOPORUČENÍ", "ZAMYŠLENÍ SE" apod.

Nebo si můžete rovnou stáhnout a přečíst můj e-book, který ve 40 bodech obsahuje stručný výtažek toho nejdůležitějšího z mých článků s tematikou kondičního posilování.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Slovo biom představuje ekosystém složený z flóry a fauny a slovo mikro znamená, že tento ekosystém je pro lidské oko neviditelný. Naše těla nejsou jen naše, jsou domovem i velkých skupin mikroorganismů. Tato společenství jsou nezbytnou součástí našich životů, podporují mnoho fyziologických funkcí, udržují stabilitu našeho tělesného prostředí a chrání nás před různými nemocemi.  PŘEČÍST  
Rozmanitost našeho střevního mikrobiomu souvisí s rozmanitostí naší stravy. Lidé konzumující pestrou a bohatou stravu vykazují rozmanitější střevní mikrobiom, než lidé se stravou jednotvárnou a omezenou.
Podobně jako nebudou nikdy úplně fungovat pilulky a výrobky na hubnutí, fekální transplantace a potravní suplementy nikdy nenahradí vhodnou stravu, cvičení a celkově změnu životního stylu.
Složení střevního mikrobiomu je u každého jedince originální. A jelikož střevní mikrobiom celkem podstatně zasahuje do našeho celkového metabolismu, každý člověk tedy bude mít tento metabolismus jiný a jeho organismus tak bude jinak reagovat na konzumaci konkrétních potravin a obecně na různé druhy diet.
Pokud je potravina kvalitní, má nějakou výživovou hodnotu a dotyčný po ní nemá zažívací či jiné potíže, pro většinu zdravých lidí je naprosto zbytečné ji vyřazovat z jídelníčku, protože pro náš střevní mikrobiom nepředstavuje žádný problém.
Z celého spektra všech možných výživových směrů jsou stravovací strategie postavené na principech středomořského stravování považované za zdravé, vyvážené a hlavně dlouhodobě udržitelné.
I když probiotické a prebiotické suplementy mají nějaké zdravotní přínosy, nikdy nenahradí klasickou pevnou stravu, která je pro optimalizaci našeho střevního mikrobiomu důležitější. Pokud jsme tedy obyčejní zdraví lidé (sportovci), je vhodnější se soustředit spíše na dostatečnou konzumaci ovoce a zeleniny (na kompletní potraviny) a na doplňky stravy moc nespoléhat.
×
30.8.2020 | kategorie: TĚLO | štítky: energie hubnutí zdraví

Tento článek je první ze zamýšleného seriálu na téma "fitness rady z českých médií". Dnes se dozvíme něco o hubnutí. Jeden článek z iDNES určený ženám dával "osvědčené" tipy, jak po Vánocích shodit nějaké to přebytečné kilo. Konkrétně si mj. probereme něco o večerním jídle, cvičení nalačno, silovém cvičení u žen, nebo o doplňcích stravy na hubnutí.  PŘEČÍST  
Jakákoli redukční dieta by měla být dlouhodobě funkční a dlouhodobě a bez problémů udržitelná. To znamená, že až se redukční dieta ukončí, bude se v té samé vlastně pokračovat. Akorát bude o něco "volnější" a zvýší se množství kalorií na "udržovací" režim. Být fit by měl být životní styl.
×
25.7.2020 | kategorie: TĚLO | štítky: hubnutí ženy začátečníci

Důkladné porozumění toho, co se děje během silového cvičení a po něm, je nezbytné pro každého, kdo chce vědět co dělá a proč to dělá. Takže pochopením, jak při posilování funguje naše tělo, docílíme větší efektivity na všech frontách, což povede k minimalizaci chyb a tím pádem i k rychlejším a lepším výsledkům. Rovněž nám to umožní se zorientovat v informačním chaosu a lépe rozpoznat, co může fungovat a co je spíše mýtus.  PŘEČÍST  
V případě, že zásoby glykogenu docházejí a do toho se často a dlouze cvičí, může organismus tento stav vyhodnotit jako stav nouze, kdy začne svalovou hmotu používat jako palivo. Ve světě fitness (a vlastně i mimo něj) se toto běžně stává při drastickém omezení jídla a nepřiměřeném množství tréninků a kardio aktivit.
Pokud zajistíme to, že budeme trénovat ve správné intenzitě, objemu a tempu, můžeme zapojit vhodné energetické systémy a vytvářet tak dostatečný metabolický stres, který nám může pomoci při budování svalové hmoty.
Pro účinnou hypertrofii se nabízí zvolit kombinovaný přístup, kdy těžkými komplexními cviky s nižšími počty opakování sval pořádně zatížíme a zároveň stimulujeme přirozené anabolické hormony, a poté doplňkovými cviky s vyššími počty opakování svaly "napumpujeme" a způsobíme jim metabolický stres.
Abychom si byli jistí, že děláme pro růst svalů maximum, musí být syntéza svalových bílkovin větší, než její rozklad. To vyžaduje přiměřenou konzumaci kvalitních bílkovin a sacharidů, která nám pomůže usnadnit proces obnovy "poškozených" buněk ve svalové tkáni.
Pravidelným tréninkem, častým opakováním cviků a pilováním jejich techniky spustíme adaptační změny v nervovém systému a zároveň zlepšujeme svou neuromuskulární paměť. Důležité je tedy u cvičení vydržet a přes možné počáteční neúspěchy to nevzdávat.
Jelikož součástí CNS je mozek, kde se vyskytují i oblasti s náladou, emocemi a jinými psychologickými jevy, být duševně "v pohodě" nám může pomoci při podání maximálních výkonů, které jsou důležité pro dosažení našich cílů.
×
20.6.2020 | kategorie: REGENERACE | štítky: energie posilování svaly únava

Voda je nezbytnou součástí nás všech. Představuje významné procento složení našeho těla (cca 60%) a naší krve (cca 90%) a je jedním z hlavních stavebních kamenů, které udržují život. Všechny buňky a orgány v našem těle potřebují pro správnou funkci vodu. Kdyby nebylo vody, život na Zemi by neexistoval.  PŘEČÍST  
Když svaly nemají dostatek vody a minerálů, může v těle dojít k elektrolytické nerovnováze a naše svaly tak nebudou fungovat na optimální úrovni. Dehydratované tělo je více unavené a nedostatek vody také může negativně ovlivnit naši chuť do cvičení.
Na otázku, kolik se má denně vypít vody, neexistuje žádná univerzální odpověď. Příjem vody musí být přizpůsoben podmínkám.
×
30.5.2020 | kategorie: STRAVA | štítky: hubnutí trénink energie zdraví

Může se zdát, že přibírání na váze a obezita jsou způsobeny jen nedostatkem vůle. Většinou to tak je, ale není to úplně tak jednoduché. Ačkoli je tloustnutí do značné míry výsledkem stravovacího chování a životního stylu, někteří lidé mohou být skutečně v nevýhodě. Přibírání na váze je mimo jiné ovlivněno i různými biologickými faktory, jako je například genetika a hormony. Což může být důvodem, proč je někdo k přibírání na váze jednoduše náchylnější.  PŘEČÍST  
Taktika některých výrobců potravin je někdy až neetická, kdy se snaží uvádět na trh velmi nezdravé výrobky, které ovšem představují jako zdravé potraviny. A co je asi nejhorší, zaměřují svůj marketing i na děti.
Kombinace velkého množství trans tuků, rychlých cukrů a malého množství bílkovin a vlákniny je pro nadváhu opravdu "smrtícím" koktejlem.
Jak to tak bývá, viníkem nadváhy či obezity a z toho vyplývajících zdravotních problémů není samotná látka (v tomto případě fruktóza), ale spíše její množství.
Obecně lze říci, že silové cvičení je velice účinným druhem cvičení pro zvyšování hladiny testosteronu a tím pádem i pro úspěšné hubnutí.
Potraviny, které rychle zvyšují hladinu cukru v krvi nejsou u zdravých lidí problematické za předpokladu, že si jejich množství pohlídáme a máme nastavenou určitou životosprávu (pohyb, sport, pestrá a nutričně hodnotná strava).
Tím, že začneme posilovat si vybudujeme toleranci svého těla vůči stresu a tím snížíme uvolňování kortizolu v reakci na běžné denní stresory (práce, rodina, shon).
Většinou než genetika hraje při nadváze důležitější roli prostředí, v kterém člověk vyrůstá a žije a s tím související špatné stravovací návyky a životní styl.
Životní styl zahrnující pravidelnou pohybovou aktivitu je klíčovým faktorem pro udržení a zlepšení mnoha aspektů zdraví, včetně nadváhy a obezity.
Strategie hubnutí založená na falešných a lživých informacích lidem brání ve výsledcích i v další motivaci. Je skutečně důležité čerpat informace ze správných zdrojů.
Nespoléhejte na "zázračné" výrobky, potraviny, ani doplňky stravy. Spoléhejte spíše na své schopnosti, nebo na schopnosti skutečných odborníků, než na výsledky nějakých pochybných reklamních produktů či šarlatánů.
×
25.4.2020 | kategorie: TĚLO | štítky: energie hubnutí zdraví senioři proč?

Častá to otázka. Na diskuzních fórech, v názvech různých článků, v reklamách na nějaký produkt. Jak rychle nabrat hodně svalů? Nijak, nejdete to. Podle mne je otázka položena špatně. Nemělo by místo slova rychle být spíše slovo efektivně? Jak nabrat hodně svalů efektivně?  PŘEČÍST  
Mít výsledky rychleji znamená cvičit efektivně. Nicméně cvičit efektivně neznamená získat svalovou hmotu rychle. Cvičit efektivně znamená získat svalovou hmotu postupně, úspěšně a bezpečně.
Nemusíte mít hodně svalů. Většina lidí je ani nechce. Stačí, když si vybudujete takovou postavu, která se Vám bude líbit a s kterou budete spokojení.
×
28.3.2020 | kategorie: TĚLO | štítky: motivace začátečníci svaly jak?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

KDO JSEM?

Charlie Jsem Karel Šmída, pro přátele Charlie, a jakožto osobní trenér a popularizátor kondičního posilování pomáhám lidem změnit se jednak tělesně a kondičně směrem ke zdraví a kráse, ale také duševně ke zdravějšímu životnímu stylu a k úpravě svých zakořeněných (zlo)zvyků a nevhodných stereotypů. Více informací naleznete na mé úvodní stránce.