smazat
zavřít smazat
ČLÁNKY
články

Články umístěné pod jednotlivými kategoriemi a štítky se týkají převážně posilování, výživy a fitness životního stylu a vycházejí především z mých zkušeností, poznatků a studiem nabytých znalostí, které ovšem nemusí stoprocentně fungovat na každého. Každý jsme totiž jiný a postupy šité na míru neexistují.

Texty jsou orientované na obyčejné naturální kondiční cvičence.


1 2 3 4 5 6 7 8 9


Důkladné porozumění toho, co se děje během silového cvičení a po něm, je nezbytné pro každého, kdo chce vědět co dělá a proč to dělá. Takže pochopením, jak při posilování funguje naše tělo, docílíme větší efektivity na všech frontách, což povede k minimalizaci chyb a tím pádem i k rychlejším a lepším výsledkům. Rovněž nám to umožní se zorientovat v informačním chaosu a lépe rozpoznat, co může fungovat a co je spíše mýtus.  PŘEČÍST  
V případě, že zásoby glykogenu docházejí a do toho se často a dlouze cvičí, může organismus tento stav vyhodnotit jako stav nouze, kdy začne svalovou hmotu používat jako palivo. Ve světě fitness (a vlastně i mimo něj) se toto běžně stává při drastickém omezení jídla a nepřiměřeném množství tréninků a kardio aktivit.
Pokud zajistíme to, že budeme trénovat ve správné intenzitě, objemu a tempu, můžeme zapojit vhodné energetické systémy a vytvářet tak dostatečný metabolický stres, který nám může pomoci při budování svalové hmoty.
Pro účinnou hypertrofii se nabízí zvolit kombinovaný přístup, kdy těžkými komplexními cviky s nižšími počty opakování sval pořádně zatížíme a zároveň stimulujeme přirozené anabolické hormony, a poté doplňkovými cviky s vyššími počty opakování svaly "napumpujeme" a způsobíme jim metabolický stres.
Abychom si byli jistí, že děláme pro růst svalů maximum, musí být syntéza svalových bílkovin větší, než její rozklad. To vyžaduje přiměřenou konzumaci kvalitních bílkovin a sacharidů, která nám pomůže usnadnit proces obnovy "poškozených" buněk ve svalové tkáni.
Pravidelným tréninkem, častým opakováním cviků a pilováním jejich techniky spustíme adaptační změny v nervovém systému a zároveň zlepšujeme svou neuromuskulární paměť. Důležité je tedy u cvičení vydržet a přes možné počáteční neúspěchy to nevzdávat.
Jelikož součástí CNS je mozek, kde se vyskytují i oblasti s náladou, emocemi a jinými psychologickými jevy, být duševně "v pohodě" nám může pomoci při podání maximálních výkonů, které jsou důležité pro dosažení našich cílů.
×
20.6.2020 | kategorie: REGENERACE | štítky: energie posilování svaly únava


Voda je nezbytnou součástí nás všech. Představuje významné procento složení našeho těla (cca 60%) a naší krve (cca 90%) a je jedním z hlavních stavebních kamenů, které udržují život. Všechny buňky a orgány v našem těle potřebují pro správnou funkci vodu. Kdyby nebylo vody, život na Zemi by neexistoval.  PŘEČÍST  
Když svaly nemají dostatek vody a minerálů, může v těle dojít k elektrolytické nerovnováze a naše svaly tak nebudou fungovat na optimální úrovni. Dehydratované tělo je více unavené a nedostatek vody také může negativně ovlivnit naši chuť do cvičení.
Na otázku, kolik se má denně vypít vody, neexistuje žádná univerzální odpověď. Příjem vody musí být přizpůsoben podmínkám.
×
30.5.2020 | kategorie: STRAVA | štítky: hubnutí trénink energie zdraví


Může se zdát, že přibírání na váze a obezita jsou způsobeny jen nedostatkem vůle. Většinou to tak je, ale není to úplně tak jednoduché. Ačkoli je tloustnutí do značné míry výsledkem stravovacího chování a životního stylu, někteří lidé mohou být skutečně v nevýhodě. Přibírání na váze je mimo jiné ovlivněno i různými biologickými faktory, jako je například genetika a hormony. Což může být důvodem, proč je někdo k přibírání na váze jednoduše náchylnější.  PŘEČÍST  
Taktika některých výrobců potravin je někdy až neetická, kdy se snaží uvádět na trh velmi nezdravé výrobky, které ovšem představují jako zdravé potraviny. A co je asi nejhorší, zaměřují svůj marketing i na děti.
Kombinace velkého množství trans tuků, rychlých cukrů a malého množství bílkovin a vlákniny je pro nadváhu opravdu "smrtícím" koktejlem.
Jak to tak bývá, viníkem nadváhy či obezity a z toho vyplývajících zdravotních problémů není samotná látka (v tomto případě fruktóza), ale spíše její množství.
Obecně lze říci, že silové cvičení je velice účinným druhem cvičení pro zvyšování hladiny testosteronu a tím pádem i pro úspěšné hubnutí.
Potraviny, které rychle zvyšují hladinu cukru v krvi, nejsou u zdravých lidí problematické za předpokladu, že si jejich množství pohlídáme a máme nastavenou určitou životosprávu (pohyb, sport, pestrá a nutričně hodnotná strava).
Tím, že začneme posilovat si vybudujeme toleranci svého těla vůči stresu a tím snížíme uvolňování kortizolu v reakci na běžné denní stresory (práce, rodina, shon).
Většinou než genetika hraje při nadváze důležitější roli prostředí, v kterém člověk vyrůstá a žije a s tím související špatné stravovací návyky a životní styl.
Životní styl zahrnující pravidelnou pohybovou aktivitu je klíčovým faktorem pro udržení a zlepšení mnoha aspektů zdraví, včetně nadváhy a obezity.
Strategie hubnutí založená na falešných a lživých informacích lidem brání ve výsledcích i v další motivaci. Je skutečně důležité čerpat informace ze správných zdrojů.
Nespoléhejte na "zázračné" výrobky, potraviny, ani doplňky stravy. Spoléhejte spíše na své schopnosti, nebo na schopnosti skutečných odborníků, než na výsledky nějakých pochybných reklamních produktů či šarlatánů.
×
25.4.2020 | kategorie: TĚLO | štítky: energie hubnutí zdraví senioři


Častá to otázka. Na diskuzních fórech, v názvech různých článků, v reklamách na nějaký produkt. Jak rychle nabrat hodně svalů? Nijak, nejdete to. Podle mne je otázka položena špatně. Nemělo by místo slova rychle být spíše slovo efektivně? Jak nabrat hodně svalů efektivně?  PŘEČÍST  
Mít výsledky rychleji znamená cvičit efektivně. Nicméně cvičit efektivně neznamená získat svalovou hmotu rychle. Cvičit efektivně znamená získat svalovou hmotu postupně, úspěšně a bezpečně.
Nemusíte mít hodně svalů. Většina lidí je ani nechce. Stačí, když si vybudujete takovou postavu, která se Vám bude líbit a s kterou budete spokojení.
×
28.3.2020 | kategorie: TĚLO | štítky: motivace začátečníci svaly


Obecně platí, že každý trénink, nebo tréninkový postup je pro ženy vhodný, pokud jsou zdravé, nebo pokud pro ně dané cvičení funguje strukturálně. Nicméně toto platí pro všechny bez rozdílu. To, jak jsou určité cviky prováděny, je určeno naší tělesnou stavbou. Například strukturou pánve, tělesnou výškou, délkou kostí, pevností vazů, hypermobilitou atd. Někdy pak tyto faktory ovlivňuje právě i pohlaví. Existují však ještě nějaké další odlišnosti v tréninkovém přístupu mužů a žen?  PŘEČÍST  
Ve většině případů by měli muži a ženy cvičit stejně, nebo alespoň podobně. Z estetického hlediska je jasné, že muži a ženy mají různé cíle, ale ve skutečnosti se jich dosahuje stejnými (podobnými) programy.
Navzdory všem rozdílům mezi muži a ženami je nezpochybnitelné to, že ženy i muži budou ze silového tréninku těžit. A je jedno, zda-li je cílem zdraví, hubnutí, dlouhověkost nebo estetika štíhlého, svalnatého a vytvarovaného těla.
×
29.2.2020 | kategorie: CVIČENÍ | štítky: posilování trénink ženy

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Foto v úvodu: Patrick Fore, UNSPLASH